CD Recensies

PHILIDOR, F.A.: PARIJSE KWARTETTEN UIT L'ART DE LA MODULATION

Philidor, F.A.: Parijse kwartetten nr. 1 in g, 2 in F, 3 in G, 4 in Bes, 5 in C en 6 in D uit L’art de la modulation. Elizabeth Wallfisch (v) met Ars antiqua, New York. Nimbus NI 6347 (65’07”). 2016

 

De Franse componist François-André Danican Philidor (1726-1795), zoon van André Danican Philidor studeerde bij Campra en was bovenal een beroemde schaakmeester. Als componist hah hij na 1759 vooral succes met zijn opéras-comiques als Blaise le savelier uit dat jaar., Le sorcier uit 1764 en Tom Jones uit 1766. Hij stond bekend als groot vakman.  

De titel L’art de la modulation slaat op de modulaties die in deze werken te horen zijn. Er heerst een volmaakt evenwicht tussen contrapunt, melodie en harmonie.

De bezetting veroorzaakt wel wat problemen, want op de titelpagina van de partituur staat aangegeven dat sommige met fluit (nr. 3, 5 en 6) en de andere (2 en 4) met hobo moeten worden gespeeld naast 2 violen, gamba (cello) en klavecimbel.

 

Uit 2006 is al een opname van dit zestal kwartetten met Camerata Köln (CPO 777.439-2). Dit is gewoon fijne, mooie muziek die hier van barokspecialiste Elizabeth Wallfisch en Ars antiqua New York met gambist Mark Kramer uit New York een geëngageerde en onderhoudende vertolking krijgt. Het gaat in essentie om ensemblemuziek, maar de individuele partijen bevatten wel soms virtuoze trekken. Daarvoor is goed gezorgd. Wie van Telemanns Parijse kwartetten houdt, zal zich bij Philidor snel thuis vinden.