CD Recensies

PUCCINI, RONDINE, LA, REPUŠIC

Puccini: La Rondine. Elena Mosuc (s., Magda), Evelin Novak (s., Lisette),   Siobhan Stagg (s., Yvette/Georgette), Elbenita Kajtazi (s., Bianca, Gabriella, een zangeres), Stephanie Lauricella (ms,  Suzy, Loretta), Yosep Kang (t., Ruggero), Álvaro Zambrano (t., Prunier) en Jan-Hendrik Rootering (b., Rambaldo) met het Koor van de Beierse omroep en het Münchens omroeporkest o.l.v. Ivan Repušic. CPO 555.075-2 (2 cd’s, 1u. 40’19”). 

 

La Rondine (De zwaluw) op libretto van Adami was in 1917 een slecht geslaagde poging om Franz Lehár in de operettewereld na te bootsen. Heel handig had Adami gebruik gemaakt van de mogelijkheid om elementen uit La Traviata, Die lustige Witwe en Die Fledermaus te verwerken wat tot een zekere simplificatie leidde.

Het vergt het nodige kunnen en raffinement van de uitvoerenden om dit werk boeiend en aanvaardbaar te maken. Van de diverse opnamen lukte dat Pappano, beschikkend over Angela Gheorghiu en Roberto Alagna in 1996 het beste tot nu toe (EMI 556.338-2).

Nu nam Ivan Repušic met een zeer gemengde bezetting deze in Parijs en aan de kunst handelende trieste romance in 2015 ‘live’ opnieuw op, daarmee zorgend voor een nuttige goedkopere versie. Die wordt ongehaast en degelijk geleid, waarbij is gezorgd dat ook de duisterder, liefdeloze kant die schuilgaat onder dit verhaal over de maîtresse van een rijke man die de ware liefde van een jongere man vindt, met wie ze echter niet kan trouwen.

Magda, de zwaluw uit de titel, die eerst wegvliegt en dan weer terugkeert, mag dan een van Puccini’s minst interessante rollen zijn, deze wordt wel warm en kernachtig gezongen door Elena Mosuc. Naast haar klinkt Yosep Kang als Ruggero, de gewond uit de oorlog teruggekeerde militair wat hoekig. Veteraan Jan-Hendrik Rootering is als Rambaldo heel wat overtuigender. De kleinere vrouwenrollen zijn naar behoren bezet. Voorop komen in dit verband Evelin Novak als Lisette, het hulpje van Magda en  Elbenita Kajtazi die haar paar korte optredens boeiend vult.