Prokofiev: Vioolconcerten nr. 1 in D op.19 en 2 in in g op. 63. Franziska Pietsch met het Duits symfonie orkest Brrlijn o.l.v. Cristian Macelaru. Audite 97.733 (50’04”). 2017
De beide vioolconcerten van Prokofiev zijn als tweelingsterren uit het twintigste eeuwse repertoire en er zijn langzamerhand zoveel mooie opnamen van dat je van zeer goeden huize moet komen or daarmee nog te imponeren. Maar deze nieuwe versie van Franziska Pietsch vormt daarvan een heel waardevolle aanvulling. Ze speelt deze werken niet met veel pit, maar ook met het gevoel dat over elke melodielijn is nagedacht en vooruit wordt gekeken dat iedere frase in de juiste richting gaat. Pietsch’ toon is krachtig en behoorlijk fel, getuigend van een groot zelfvertrouwen. Haar toon sterft niet in schoonheid.
In het Vioolconcert nr. 1 onderstreept ze de dramatische, duistere elementen onder het oppervlak, Vioolconcert nr. 2 is haast nog welsprekender minder dramatisch, lyrischer. Dirigent Cristian Macelaru en het Berlijnse orkest werken als een ideaal klanklichaam samen met de soliste, brengen transparante lagen in de begeleidende texturen en hij zorgt voor wat mooie duetten van orkestsoli met de viool.
Temidden van de beste bestaande opnamen van deze concerten - waarbij te denken valt aan Vengerov met Rostropovich (Warner 0927-49567-2), Znaider en Jansons (RCA 74321-87454-2) Shaham en Previn (DG 447.758-2) weet het ex OostDuitse wonderkind zich uitstekend te handhaven.