Prokofiev: Visions of Prokofiev. ‘Dans van de ridders’ uit Romeo en Julia op. 64 (bew. Batiashovili); Vioolconcerten nr.1 in D op. 19 en 2 in g op. 63; ‘Grote wals’ uit Asseoester op.87 (bew. Batashvili); ’Grote mars’ uit De liefde der 3 sinaasappelen op. 55 (bew. Batiashvili. Lia Batiashvili met het Europees kamerorkest o.l.v. Yannick Nézet-Séguin. DG 479.82597 (59’49”). 2017
In plaats van met een opname van het aan haar opgedragen Vioolconcert nr. 2 van Anders Hillborg, verrast Lisa Batiashvili ons met een bijzonder Prokofievprogramma waarin ze de beide Vioolconcerten aanvult met drie delen uit diens balletmuziek als mini vioolconcertjes.
Met een grote tonale rijkdom en een technisch feilloze afwerking draagt ze het programma voor. Vioolconcert nr. 1 is uit 1917, vlak voordat de componist Rusland verliet, maar nr. 2 is uit 1935 van vlak nadat hij daar terugkeerde en het heeft eenzelfde kwaliteit van emotionele transparantie als Romeo en Julia, vandaar dat die combinatie van de violiste heel passend is. Maar ook beide andere korte stukken vormen een goede aanvulling.
Met haar rijke viooltoon en haar vrijmoedige expressie maakt ze iets heel mooie van al deze vijf weken. Met die drie toevoegingen werd dit een der attractiefste uitgaven van de Vioolconcerten, hoewel me Shaham (DG 447.758-2), Znaider (RCA 74321-87454-2), Vengerov (Warner 0927-49567-2) en bij de dames Mullova (Philips 475.7457), Kopatchinskaya (Naïve V 5352) en Arabella Steinbacher (Pentatone PTC 5186-395) nooit mogen vergeten. Waarschijnlijk is ze een extra investering goed waard.