Prokofiev: Prokofiev for two. Suite Romeo en Julia op. 64 (bew.); ‘De geest van Hamlets vader’ uit Hamlet op. 77 (bew.); ‘Mazurka’ en ‘Polka’ uit Yevgeny Onegin op. 71 (bew.); ‘Polonaise’, ‘Idée fixe’ uit Schoppenvrouw op. 70; Poesjkin wals in cis op.120/2 (bew.); ‘Wals’ uit Oorlog en vrede op. 91. Martha Argerich en Sergei Babayan. DG 479.9854 (60’12”). 2017
Behalve een breed en lang spoor van solo- en pianoconcert opnamen heeft Martha Argerich, zeker ook tijdens haar festivals, graag pianoduo’s met heel wat andere pianisten van rang gemaakt. Laten we ook niet vergeten dat ze in 1957 het Busoni concours won met Prokofiev Toccata; haar afvinkte it met de componist was van blijvende aard, daarvan getuigen ook haar opnamen van Pianoconcert nr. 3.
Nu is de Armeens/Amerikaanse Sergei Babayan (1961) aan de beurt als partner; hij zorgde ook voor deze Prokofiev bewerkingen voor twee piano’s. Samen speelden ze het programma Prokofiev for two voor het eerst in Lugano en herhaalden het daarna in verschillende andere Europese concertzalen.
Voor de Suite uit Romeo en Julia werd gekozen voor ‘Proloog’, ‘Dans van de ridders’, ‘Ochtenddans’, ’Strijd’, ‘Gavotte’, ‘Julia als jong meisje’, ‘Volksdans’, ‘Dans met mandolines’, ‘Ochtend serenade’, ‘Dans van vijf paren’, ‘Romeo en Julia voor hun vertrek’ en ‘De dood van Tybalt’. Ze worden zeer contrastrijk en suggestief briljant uitgevoerd
Zeven fragmenten uit de toneelmuziek voor Eugene Onegin en de filmmuziek voor Schoppenvrouw vullen het programma dat Babayan aan Argerich opdraagt op keurige manier aan.
In deze ‘live’ opname voelen beide pianisten elkaar zowel als het wezen van de gespeelde muziek uitstekend aan. Wie had anders verwacht van iemand als Argerich die maar zelden onder de toppen van haar kunnen presteert. Haar nieuwe duo voldoet goed hoorbaar geïnspireerd weer prachtig.