Piccinini: Courante nr. 9; Ricercare primo musicale; Aria di Saravanda in parte variate; Courante nr. 6; Toccata cromatica nr. 12; Gaillarde nr. 5; Toccata nr. 2; Chiaconna cappona alla vera Spagnola; Courante nr. 7; Toccata nr. 8; Courantes nr. 3, 6, 8; Toccata nr. 13; Chiaconna mariana alla vera Spagnola. Mónica Pustilnik (luit). Accent ACC 24193 (62’30”). 2013
De uit Brazilië komende, maar in Europa vaak met ensembles als Les Talens lyriques, Le concert d’Astrée en Les musicienne du Louvre samenwerkende luiteniste Mónica Pustnik doet op deze cd een solistische keuze uit de beide banden met luitwerken van Alessandro Piccinini en laat daarin goed de Italiaanse en Spaanse invloeden horen door haar keuze van vijftien werken in afwisselende vormen.
Ze bespeelt hiervoor een briljante klinkende aartsluit van Francisco Hervas en laat duidelijk in een van de strenge maat loskomende interpretatiestijl de inventieve kant van deze muziek met zijn soms rijke chromatiek en gebroken akkoorden horen. Soms voegt ze eigen versieringen toe en vooral de Correntes klinken heel levendig en virtuoos, terwijl de Chiaconnes juist mooi strak worden gehouden.
Het loont de moeite om meer over deze musicienne te lezen op haar website. Ze begeleidde countertenor Martin Oro in een een programma met Romances van Marques Lèsbio, Ferrari, Caccini, Monteverdi, Kapsberger, Marin, Hidalgo, De la Barre en Visée (Arsis 4213) en sopraan Rosa Dominguez in een vergelijkbaar programma Italiaanse Odi Euterpi (Glossa GCD 92250-2).