Petrassi: Ouverture da concerto; Ritratto di Don Chisciotte; Concerten voor orkest nr. 2 en 3 ‘Récréation concertante’. Orchestra della Toscana o.l.v. Daniele Rustioni. Sony 1907585150-2 (66’58”). 2017
De Italiaan Goffredo Petrassi (1904-2003) behoorde met zijn exacte tijdgenoot Luigi Dallapiccola tot de belangrijkste Italiaanse componisten, maar kreeg buiten eigen land nooit veel aandacht, hoewel bijvoorbeeld zijn Partita als enige Italiaanse compositie werd uitgevoerd tijdens het ISCM festival in Amsterdam.
In zijn meeste muziek koos hij het neoclassicisme van Hindemith en Stravinsky als uitgangspunt voor zijn creatieve reis, hoewel hij ook even flirtte met twaalfzoons uitingen.
Ondanks zijn eenvoudige boerenafkomst in een dorp bij Palestrina en oosten van Rome, bleek zijn muzikaal talent al vroeg. In 1913 werd hij als koorzanger bekend met de muziek uit de Renaissance en de Barok, maar van serieuze muziekstudie kwam aanvankelijk weinig, al verbreden hij tijdens zijn werkzaamheden in een muziekwinkel wel zijn horizon. Pas in 1928 kon hij naar het conservatorium in Rome. In 1986 stopte hij met componeren omdat zijn ogen hem in de steek lieten.
De belangrijkste werken van hem zijn de acht Concerten voor orkest die tussen 1934 en 1972 werden geschreven. Het intieme, betrekkelijk vriendelijke nr. 2 uit 1951 en het concertante nr. 3 uit 1953 met gebruikmaking van post-Schönberg twaalftonerij zijn hier opgenomen.
De Concertouverture is een laat werk uit 1984, Ritratto di Don Chisciotte, waarin hij best geestig de dwaze dolende ridder volgt, is uit 1945.
Soms schemert ook iets van Bartók door, maar duidelijk wordt vooral dat Petrassi een uitgesproken eigen persoonlijkheid had en die wordt goed belicht door Rustioni.
Het is misschien de moeite waard om erop de wijzen dat Arturo Tamayo in 2004 met het in 2005 opgeheven Radio Symfonie orkest de acht Concerten voor orkest heeft opgenomen (Stradivarius STR 33700, 2 cd’s).