CD Recensies

PAGANINI: HIS MUSIC, HIS INSTRUMENTS. KAMERMUZIEK

Paganini: His music, his instruments. Terzetto in D voor viool, cello en gitaar M.S. 69; Introductie en variaties over Paisiello’s Nel cor più non mi sento voor soloviool M.S. 44, op. 38; Sologitaarsonate nr. 33 in c M.S. 84; Sonata concertata voor gitaar en viool in a M.S.2, op. 61; Cantabile voor viool en gitaar in D M.S. 109 (bew.). Giuliu Plotino (v), Clemens Hagen (vc) en Mattero Mela (git). Dynamic CDS 7795 (57’01”). 2017

 

Het Italiaanse label Dynamic heeft zich nooit onbetuigd gelaten als het om Paganini gaat. Op 10 cd’s werd reeds zijn volledige kamermuziek repertoire uitgebracht (Dynamic CDS 553/1-10). Daaronder bevinden zich ook de hier opnieuw opgenomen composities met andere vertolkers.

Paganini heeft de status van waarschijnlijk de eerste grote en beste vioolvirtuoos ooit, maar zijn vele kamermuziekwerken gingen verloren of raakten vergeten. Vaak wordt onbedoeld veronachtzaamd dat hij ook uitstekend gitaar speelde en dus ook voor dat instrument componeerde.

Het schijnt dat hij vanaf zeer jonge leeftijd kamermuziek componeerde die hij gebruikte als extra eigen materiaal wanneer hij op tournee was. Naar nu blijkt, laat het een persoonlijker kant van hem laat horen.

Het is wel begrijpelijk dat de door Plotino, Hagen en Mela opgenomen stukken, hoe interessant en aantrekkelijk ook, nooit in standaard programma’s zullen opduiken. Laten we daarom maar dankbaar zijn dat ze hun weg vinden op cd voor duurzaam beluisteren want deze zeldzame werken van de meester uit Genua zijn beslist nadere kennismaking waard.

Het Cantabile uit 1824 is oorspronkelijk voor viool en piano en is als  zodanig o.a. opgenomen door Itzhak Perlman en Samuel Sanders (CPG 1989106).

Niet alleen hun zeldzaamheid maakt deze uitgave belangrijk. Afgezien van de virtuoos-briljante uitvoeringen zijn namelijk drie instrumenten gebruikt waarop de componist zelf speelde: de Guarneri del Gesu uit 1742, een zessnarige Franse Ory gitaar uit 1797 en de Stradivari cello uit 1736 die aanleiding was om Clemens Hagen bij dit project te betrekken.

Dat is duidelijk iets dat nader bijdraagt aan het bijzonder authentieke karakter van deze uitgave.