Platti: Fantasia sopra alcuni motivi della Gemma di Vergy voor cello en piano; Air baskyrs (scherzo) op. 8; L’abbandono op. 1; Capriccio sopra un tema della Niobe di Pacini op. 22; Pioggia d’aprile; Nocturne voor cello en piano op. 20; La bergamasca op. 14; O swallow, swallow; Nocturne voor sopraan, cello en piano La sera. Joanna Klisowska (s), Andrea Noferini (vc) en Roberto Plano (p). Brilliant Classics 94975 (64’55”). 2016
De opname met een stel klavecimbelsonates van Giovanni Platti door Stefano Molardi (Brilliant 95518, 3 cd’s) was interessant en de moeite waard, maar deze uitgave is dat nog meer. Niet alleen door de verscheidenheid aan werken, waar steeds een cello aan te pas komt, maar meer door het feit dat zijn bewonderaar Liszt Platti ‘de Paganini van de cello’ noemde. Zelf was Platti niet alleen tot ver over de Italiaanse grenzen beroemd als cellist (en vanaf 1846 ook aanvoerder van de cellosectie in het Covent Garden orkest in Londen), maar ook als componist van fraai voor het instrument geschreven concerten en kamermuziek.
Andrea Nocerini leverde het eerste bewijs van het belang van Platti’s werken voor cello met zijn opname uit 2005 van Capriccio sopra un tema della Niobe di Pacini op. 22 en de twaalf Capriccio’s op. 25 (Tactus TC 821601).
Op zijn nieuwe cd komt eerstgenoemd werk terug. Maar verder zijn er twee liederen voor sopraan, cello en piano op tekst van Tennyson (het tweede, La sera, is ‘I love the hour of the dying day’). Verder komen we Platti’s opus 1 L’abbandono en nog een Notturno tegen, maar opmerkelijk genoeg geen enkele volwaardige Cellosonate.
Grote virtuositeit en veel gevoel voor expressie worden verlangd van de uitvoerenden en gelukkig worden die behalve door Noferini ook door sopraan Joanna Klisowska en pianist Roberto Plano getoond.