Purcell: Music for a while, Improvisaties over Purcell. ’Twas within a furlong of Edinbrough town’, ‘Man that is for woman made’ uit The mock marriage Z. 605 (bew.); ‘Music for a while’ uit Oedipus, king of Thebes Z. 583 (bew.); ‘Strike the viol’ uit Come, ye sons of art, away Z. 323 (bew.); ‘An evening hymn on a ground’ uit Now that the sun hath veiled his light Z. 193 (bew.); ‘In vain the am’rous flute’ en ‘Wondrous machine’ uit Hail, bright Cecilia Z. 328 (bew.); ’A prince of glorious race descended’ uit Who can from joy refrain Z. 324 (bew.); ‘O solitude, my sweetest choice’ Z. 406; ‘When I am laid in earth’, ‘Ah Belinda’ uit Dido and Aeneas Z. 626 (bew.); ‘Here the deities approve’ uit Welcome to all pleasures Z. 339; ‘Hark, how the songsters of the grove’ ‘Curtain tune on a grond’ uit Timon of Athens Z. 632 (bew.); ‘One charming night’, ‘O let me weep’ uit The fairy queen Z. 629 (bew.); Cohen, L.: Hallelujah. Vincenzo Capezzuto (altus), Wolfgang Muthspiel (git), Raquel Andueza (s), Philippe Jaroussky (ct), Dominique Visse (ct) en Gianluigi Trovesi (kl) met L’Arpeggiata o.l.v. Christina Pluhar. Erato 463.3750 (76’21”). 2013
Christina Pluhar heeft een heel goede reputatie als het gaat om verleidelijke, verfrissende en avontuurlijke programma’s met oude muziek die in een met volksmuziek en jazz gevoerde jas wordt gegoten. In eerdere progrsamma’s bewoog ze zich in Zuid Amerikaanse en mediterrane sferen, hier belandt ze bij Purcell in zeventiende eeuws Engeland. Zestien bekende en minder bekende fragmenten uit zijn werk voor muziektheater passeren de revue waarbij zijn gebruik van de ostinato bas (ground) dankbaar wordt benut.
Voor een goede vertolking van het barokke aandeel staan de zangeres Raquel Andueza en de zangers Jaroussky en Capezutto garant, voor wat jazzimprovisaties klarinettist Gianluigi Trovese en gitarist Wolfgang Muthspiel. Ook puristen doen er goed aan om eens naar deze knappe verklankingen te luisteren.