CD Recensies

PUTS: SYMFONIEËN NR. 2 EN 4 E.A.

Puts: If I were a swan; To touch the sky; Symfonie nr. 4 From mission San Juan. Conspire koor o.l.v. Craig Hella Johnson en het Baltimore symfonie orkest o.l.v. Marin Alsop. Harmonia Mundi HMU 90/7580 (60’02”). 2012

 

Puts: Symfonie nr. 2; River’s Rush; Fluitconcert. Adam Walter (fl) met het Peabody symfonie orkest o.l.v. Marin Alsop. Naxos 8.559794 (56’36”). 2015

 

Van de Amerikaanse componist Kevin Puts (1972) die in 2014 een Pulitzer prijs won, wordt maandag 18 december de opera Silent night om 20:30 op radio BBC 3 ten gehore gebracht. In dat werk gaat het om een magisch moment aan het begin van de gruwelijke W.O. I. Op Kerstavond begraven de Schotse en Franse militairen aan de ene en de Duitse aan de andere kant even de strijdbijl om uit hun loopgraven te komen, elkaar te begroeten, een praatje te maken, Kerstliederen te zingen en zelfs een potje te voerballen in het niemandsland. Dat korte vredige moment is door Puts vertoond, maar een opname bestaat daar nog niet van.

Er zijn wel twee cd’s aan de hand waarvan we de componist wat beter kunnen leren kennen

Dan blijkt dat hij graag narratieve muziek schrijft, muziek met een verhaal. Zo vertelt hij in zijn Symfonie nr. 4 het verhaal van San Juan Baitista die als missionaris in Californië onder de Mutsun Indianen werkte. We horen liturgische gezangen van de missiebroeders en volkslied melodieën in een strijd om suprematie, eindigend met een troostrijke ‘healing song’.

Interessanter en boeiender is de koorcyclus To touch the sky waarin meditatieve teksten van Hildegard von Bingen, Sappho, Brontë en Rossetti worden gebruikt in een negental miniaturen nadat eerst een trotse zwaan langskwam.

Op de andere cd horen we eerst de van een direct aansprekend optimisme vervulde Symfonie nr. 2 met de sfeer van filmmuziek die in beste Amerikaanse traditie ook een eeuw eerder had kunnen zijn geschreven.

River’s rush uit 2004 heeft uitgesproken het karakter van filmmuziek met enige momenten van Wagneriaanse bombast.

In het recent in 2013 gecomponeerde Fluitconcert zijn ook weer volksmuziekinvloeden te onderkennen. In het largo wordt in vrije variatievorm een thema uit het Pianoconcert KV. 467 van Mozart gebruikt. Dat zijn houvast biedende momenten die meteen ook het werk van Puts de moeite waard maken.  

Ook hier is sprake van vertrouwenwekkend goede uitvoeringen.