CD Recensies

PROKOFIEV: PIANOSTUKKEN OP. 12 EN 96; PIANOSONATE NR. 4; SARCASMEN, RUBINOVA

Prokofiev: Pianostukken op. 12 nr. 1-10; Pianosonate nr. 4 in c op. 29; Sarcasmen op. 17 nr. 1-5; Pianostukken op. 96 nr. 1-3; Sheherazade fantasie uit Orkestsuite op. 35. Evgenia Rubinova. AVI 8553303 (71’30”). 2012

 

De Russische pianiste Evgenia Rubinova (www.evgeniarubinova.com) die na haar eindstudie in Frankfurt in Duitsland bleef, stelde een Prokofievprogramma met veel onbekendere werken samen, dat zeker naar veler hart zal zijn. 

Ze begint met de charmante tien balletmatige Pianostukken vol wisselende stemmingen waaraan hij als vijftienjarige begon in 1906 en het laatste schreef in 1913. De ‘Mazurka’, het ‘Capriccio’ en het wilde afsluitende ’scherzo’ daaruit zijn bij Rubinova hoogtepunten. 

De Pianosonate nr. 4 was in 1917 af, de Sarcasmen zijn uit 1914, de Sheherazade fantasie is uit 1926 en de Stukken op. 97 die zijn gebaseerd op thema’s uit Oorlog en vrede en Lermontov komen als laatste compositie en dateren uit 1942.

In op. 12 laat de pianiste bij alle speelsheid al iets blijken van een Prokofiev die uit is op kattenkwaad. De Pianosonate nr. 4, terecht ooit een lievelingswerk van Sviatoslav Richter (Decca 438.627-2, 2 cd’s) met een duister, ultra-Russisch klinkend middendeel dat hier heel juist wordt gekarakteriseerd.

In de Sarcasmen wordt de schokwerking niet onderdrukt en de door Rubinova zelf gearrangeerde Sheherazade fantasie uit de Orkestsuite op. 35  is een leuke toegift. Deze uitgave heeft behalve mooi pianospel de bekoring van het onbekende, maar boeiende.