Porpora: Il verbo in carne (hoogtepunten). Roberta Invernizzi (s., Giustizia), Terry Wey (ct., Pace), Martin Vanberg (t., Verità) en Marc-Olivier Oetterli (bs) met het Bazels kamerorkest o.l.v. Riccardo Masahide Minasi. Sony 190758-6845-2 (66’55”). 2018
Precies op tijd verschijnt deze eerste opname van de hoogtepunten uit Nicola Porpora’s Kerstoratorium dat in 1747 voor het eerst werd uitgevoerd onder de volledige titel Il verbo in carne, oratorio per la nascita di Gesu Cristo signor nostro.
Het complete werk zou ongeveer drie uur duren. Minasi dirigeerde het volledige werk in Hamburg en daaraan is deze selectie ontleend.
Het bijzondere van het pas onlangs teruggevonden werk mt de ongewone titel Het vleesgeworden Woord is, dat het verhaal rond Christus’ geboorte wordt verteld door allegorische figuren: de mensheid (alleen in de proloog), gerechtigheid (Roberta Invernizzi), vrde (Terry Wey) en waarheid (Martin Vanberg) in plaats van de vertrouwde figuren Maria, Jozef, herders en engelen, doorspekt met wiegenliedjes en pastorales.
De compositie begint met een klaagzang van Gerechtigheid en Vrede die na de zondeval naar de hemel zijn gevlucht en God smeken om in plaats van wraak te willen nemen liefde te tonen.
Hoogtepunten uit het werk zijn het duet tussen gerechtigheid en vrede ‘Lasciam ch’lo veda almeno’ en de ar ia’s van vrede ‘Pierà di quel bel cuore’ en ‘Sentir quei teneri. Wat verder opvalt, is dat aan deze selectie geen koor te pas komt. Met voortreffelijke solisten en een goed begeleidend orkest is gezorgd voor een waardevolle cd première van een melodieus meesterwerkbrok uit de Napolitaanse school.