Prokofiev: Vioolsonate nr. 1 in f op. 80; Schubert: Fantasie in C D. 934. Sarah Christian en Lilit Grigoryan. Genuin GEN 1747-2 (56’31’). 2016
De in 1985 in Armenië geboren, nu in Duitsland werkzame pianiste Lilit Grigoryan bracht vrij onopgemerkt een aantal cd’s uit waarop ze met violisten of een altviolist samenwerkt. Eerder werden van haar de cd’s Variations serieuses (Orchid ORC 100088) waarop ze solo speelt en daarna samen met altvioliste Hiyoli Togawa het programma Romantische altvioolsonates (Naxos 8.573730) uitgebracht. Beide hier besproken.
En nu is daar ook het programma Gegenwelten waarmee ze debuteerde op Genuin. Daarin werkt ze samen met violiste Sarah Christian die na enige prijzen te hebben gewonnen behalve dat ze solistische optredens heeft, ook concertmeester is van de Duitse Kamerfilharmonie in Bremen.
In dit programma worden inderdaad twee werelden tegenover elkaar geplaatst: Schuberts gevoelige, zangerige, want op het lied Sei mir gegrüsst gebaseerde vierdelige Fantasie en Prokofievs vrij duistere en bruuske Vioolsonate nr. 1 met een finale die moet klinken als ‘de wind op een begraafplaats’.
Sarah Christian toont duidelijk aan dat ze precies weet hoe ze deze beide werelden vol verschillen uit elkaar moet houden met in het werk van Schubert een mildere toon dan in de strenge, energiek voorgedragen Sonate van Prokofiev.
Lilit Grigoryan beschikt over alle gaven - gedegen techniek, mooi toucher, juiste gevoel, mooie expressie - om ongeacht de muziek die ze aanpakt iets heel moois tot stand te brengen en goed te boeien. Zo ontstond een ongewoon, maar contrastrijk programma dat sfeervol is afgewerkt.