CD Recensies

PACHELBEL: WERKEN VOOR TOETSINSTRUMENT (COMPLEET)

Pachelbel: Complete werken voor toetsinstrument. Simone Stella (kl. org). Brilliant Classics 95623 (13 cd’s, 14u. 56’33”). 2017

De populariteit van zijn Canon en gigue voor strijkers en b.c., heel mooi opgenomen door Amandine Beyer en Gli incogniti (Harmonia Mundi HMC 90.2238), verhult enigszins de grote betekenis van Johann  Pachelbel (1653 - 1706). Die ligt namelijk vooral op het gebied van zijn orgelwerken. Die worden gekenmerkt door een ZuidDuitse zangerigheid maar zijn ook belangrijk omdat hij bijvoorbeeld de Toccatavorm van Froberger aan een doorbraak hielp en dat Bach in zijn orgelkoralen sterk door het fughettakarakter uit diens koraalbewerkingen werd beïnvloed.

Pas bij de confrontatie met dit album met 13 cd’s dat zijn volledige composities voor toetsinstrument bevat, te weten 71 Koraalbewerkingen, 9 Koraalvariaties, 11 Aria’s met variaties, 6 Chaconnes, 8 Fantasieën, 23 Fuga’s, 95 Magnificat fuga’s, 8 Preludes, 4 Preludes en fuga’s, 3 Ricercares, 19 Suites, 14 Toccata’s, 2 Toccata’s en fuga’s, in totaal 498 stukken, wordt  men zich bewust van de grote omvang van dit oeuvre.

De bescheiden Pachelbel begon als wonderkind, werd organist, was werkzaam aan verschillende hoven totdat hij zich als organist in Neurenberg vestigde en daar ook onderwees. Tijdens zijn leven onderging hij grote populariteit. Zijn stijl was enerzijds beïnvloed door Froberger en Kerll, anderzijds door Frescobaldi en Carissimi wat bij hem tot een lucide, ongecompliceerde contrapuntische stil leidde, waarin melodische en harmonische duidelijkheid de voorrang had den op virtuoos vertoon.

Orgelwerken domineren (9 cd’s) de klavecimbelweken (4 cd’s met Toccata’s, Fuga’s, Fantasieën, Chaconnes, Preludes en Koraalvoorspelen plus de Hexachordum Apollinis, een reeks van zes aria’s met variaties).

De Italiaanse organist Simone Stella, die eerder voor Brilliant de orgelwerken van Böhm, Buxtehude, Froberger, Reincken en Walther opnam, speelt op een William Horn klavecimbel naar Ruckers 1638 en het Pinchi-Škrabl orgel van de San Giorgio basiliek in Ferrara en doet dat met een vrije techniek en veel stijlbesef zodat het vaak blije karakter van de muziek mooi naar voren komt.