Pépin: Lyrae; Chamber Music; Indra; Luna; Kono-hana. Resp. Raphaëlle Moreau (v), Léa Hennino (va), Anaëlle Tourret (hrp), Thibault Lepri (slagw). Natacha Colmez-Collard (vc) o.l.v. Léo Margue; Fiona MvGown (ms), Célia Oneto-Bensaïd (p) met Ensemble Polygones o.l.v. Léo Margue; Raphaëlle Moreau (v) en Célia Oneto-Bensaïd (p); Célia Oneto Bensaïd (p) en Ensemble Polygones; Natacha Colmez-Collard (vc). NoMadMusic NMM 057 (72’32”). 2018
De 17 november 1990 in Amiens geboren Franse componiste Camille Pépin behoort tot de rijzende sterren en met deze aan vijf van haar kamermuziekwerken gewijde cd bevestigt ze haar reputatie en wekt ze bewondering.
Bij Lyrae, Indra en Kono-hana gaat het om eendelige stukken, bij Chamber music om een 18-delig werk en bij Luna om een driedelig. De bezettingen zijn van solo tot sextet en de sfeer reikt van meditatief tot uitdagend martiaal. Naar uitgesproken vrouwelijke trekken zal men vergeefs zoeken.
Lyrae is voor viool, altviool, cello, harp en slagwerk en heeft als verre oorsprong de lier van Orfeus. Chamber music is voor mezzosopraan, viool, cello, klarinet, hoorn en piano met tekst van James Joyce; het heftige In Indra, naar een Hindoe oorlogsgod is bedoeld als eerbetoon aan Lili Boulanger en horen we viool en piano om dit te illustreren.
Bij Luna voor viool, cello, hoorn, klarinet en piano gaat het om afscheid nemen van de maan’ bij zonsopkomst en het begroeten van een nieuwe dag.
In Kono-Hana horen we alleen een complexe cellosolo die met zijn glissandi, pizzicati en bijzondere harmonieën een Japanse sfeer scheppen.
Ga er maar van uit dat de muziek hier geheel naar de wensen van de componiste is gerealiseerd. Een fascinerende, veelbelovende eerste kennismaking, mede door de verschillende klankwerelden en sferen die worden opgeroepen.