Pigovat: Holocaust requiem; Poem of dawn. Anna Serova (va) met het Kroatisch omroeporkest o.l.v. Nicola Guerini. Naxos 8.572729 (66’30”). 2013
De in 1953 in Odessa geboren Oekraïnse componist Boris Pigovat emigreerde naar Israël waar hij in 1995 zijn vierdelige Holocaust Requiem voor altviool en orkest schreef. Hij won er in 1995 de ACUM prijs mee. Dit werk werd eerder opgenomen door Donald Maurice met het Vector Wellington orkest o.l.v. Marc Taddei (Atoll ACD 114), maar die opname is vervallen.
Gelukkig is daarvoor in de plaats deze uit Kroatië gekomen. Het werk is opgedragen aan de bijna 34.000 Joodse slachtoffers van de massamoord in het ravijn bij Babi Yar (ravijn van de oude vrouwen) in september 1941 en voor het eerst bekend geworden door het gedichte van Jevgeni Jevtoesjenko dat later werd verwerkt in de Symfonie nr. 13 van Shostakovitch (bariton Anatoly Kotscherga met het Ests mannenkoor en het Göteborg symfonie orkest o.l.v. Neeme Järvi op DG 449/167-2).
Pigovat sloeg een andere muzikale weg in en schreef een puur instrumentaal Requiem dat uit de delen ‘Requiem aeternam’, ‘Dies irae’, ‘Lacrimosa’ en ‘Lux aeterna’. Maar waarin de rol van de zingende mens over verlies, lijden, leed, hoop en troost werd toevertrouwd aan de altviool en droeg het werk op aan Anna Serova, voor wie hij in 2010 ook het optimistischer en romantischer Poem of Dawn componeerde.
Na het dramatische ‘Dies irae’ krijgt het Requiem een vooral berustende, serene sfeer vol schoonheid en diepte. Het wordt met veel gevoel door Serova voorgedragen en hoewel het omroeporkest uit Zagreb niet van wereldklasse is, krijgt ze een goede begeleiding in deze ontroerende muziek.
De altviool neemt duidelijk een belangrijke plaats in bij Pigovat, want hij schreef daar in 2012 ook een Sonate voor. Maar die is voorlopig met Donald Maurice en Richard Mapp alleen te vinden op YouTube.