CD Recensies

PURCELL: ORKESTRALE GEDEELTEN UIT KING ARTHUR, THE PROFETESS EN THE FAIRY QUEEN

Purcell: Ouverture, Introduction, Symphony 2e akte; How blest are shepherds; Prelude; Third act tune, Hornpipe Act 5, Symphony I en II; Fairest isle; Chaconne uit King Arthur, or the British worthy Z. 628; Locke: Introduction, Galliard, Gavot, Saraband, Lilk, Curtain tune, Rustick air, Minoit, Corant, Martial jigg canon a 4 in 2 uit The tempest; Purcell: First music, First act tune, Second act tune; Two in one upon a ground; Third act tune, Butterfly dance; Dance of the bacchanals uit The prophetess, or history of Dioclesian Z. 627; Prelude; Hornpipe in g, Rondeau, Act 1 Entry dance, Hornpipe in d, A dance of fairies, Act 5 Prelude, Act 2 air; Chaconne uit The fairy queen Z. 629. Vox orkest o.l.v. Lorenzo Ghirlanda. Duitse Harmonia Mundi 190759.0036-2 (67’40”). 2018 

Onder de titel Orchestral works biedt het Duitse Vox barokorkest hier liefst  37 melodieën uit opera’s van Purcell en Locke. De Zwitserse dirigent Lorenzo Ghirlanda weet met zijn leerschool, de Schola cantorum Basiliensis achter de rug heel goed hoe de door Harnoncourt aanbevolen retoriek van de theatermuziek van dit tweetal componisten moet worden aangepakt en laat zijn orkest met veel vitale verve spelen, met name in de dansdelen. Frase na frase komt organisch en natuurlijk tot stand. De typische sfeer van deze semi-opera toneelmuziek is raak getroffen.

De onbekendere muziek die Matthew Locke in 1674 bij Shakespeare’s The tempest componeerde, verraadt de nodige invloed van Britse volksmuziek.  Fijn dat alle elf deeltjes hiervan zijn opgenomen, net als bij Savall (Alia Vox  AVSA 9914) en Antonini (Teldec 3984-21464-2). Erg fraaie muziek uit de periode tussen Dowland en Händel waarvan niet zoveel andere gelijkwaardige selecties bestaan.