PASCULLI: FANTASIE SUI TEMI DI VERDI

Pasculli: Fantasie sui temi di Giuseppe Verdi. Fantasie ‘Simpatici ricor di della Travitata (bew.); Fantasia sul Trovatore (bew); ‘Rimembranze del Rigotetto (bew.); ‘Gran concerto su temi dall’opera I vespri Siciliani di Verdi’ (bew.); Fantasie ’Sopra motivi dell’opera Un ballo in maschera’ (bew.); Fantasie ‘Amelia: un pensiero del Ballo in maschera’ (bew.). Paolo Granzio (h) met het Orchestra Senzaspine o.l.v. Matteo Parmeggiani en Tommaso Ussardi. Tactus TC 841602 (66’47”). 2019

De in Palermo op Sicilië geboren componist en hoboïst Antonio Pasculli (1842 - 1924) bleef zijn leven lang op Sicilië wonen maar bereisde als ‘de Paganini’ van de hobo wel Italië, Oostenrijk en Duitsland. Om zich een eigen repertoire te verschaffen, arrangeerde hij een groot aantal opera aria’s van Bellini, Donizetti, Rossini en Verdi.

Eén van zijn bekendste werken is de ‘Étude caracteristique’ Le api (de bijen) voor hobo en piano uit 1874 waarin hij vooruitloopt op Rimsky-Korsakovs bekende Vlucht van de hommel.  Hij maakte dankbaar gebruik van de mogelijkheden van zijn instrument met arpeggio’s, trillers, toonladders en circulair ademhalen in zijn virtuoze composities.

Na zijn dood werd zijn muziek vrij snel vergeten totdat Heinz Holliger en Omar Zoboli die opnieuw lieten horen. Veel daarvan schijnt ook verloren te zijn gegaan.

Paolo Granzio, die afwisselend een hobo en een althobo hanteert, wordt in deze Verdibewerkingen uitputtend aan het werk gezet. Erg belangrijk en interessant is het materiaal met zijn vele nogal holle, maar mooi geblazen frasen niet maar het klinkt wel heel melodieus en zolang men er geen te zware emotionele en intelligente eisen aan stelt, is het plezierig te beluisteren. Tommaso Ussardi toont zich een sympathieke begeleider.