PACHELBEL: MOTETTEN

Pachelbel: Feestelijke gewijde muziek. ‘Lobet dem Herrn in sein Heiligtum’; Christ lag in Todesbanden’; ‘Der Herr ist König und herrlich geschmückt’; Suite voor theorbe; ‘Gott sei uns gnädig’; ‘Magnificat anima mea’. Irena Troupova (s) Annegret Kleindopf (s), Beat Duddecj (altus), Jörn Lindemann (t), Martin Backhaus (bs), Ulrich Wedemeider (theorbe) met het Johann Rosenmüller ensemble o.l.v. Arno Paduch. Christophorus CHR 77385 (67’56”). 2002

Zoals Landini een naar zichzelf vernoemde cadens en Wagner zijn Tristan-akkoord heeft, zo heeft de Zuid-Duitse Johann Pachelbel (1653 - 1706) zijn Canon in D waarmee het beroemd werd en bleef. Het is echter een werk dat absoluut niet representatief voor hem is. Zijn orgel- en klavecimbelwerken zijn dat wel en ook zijn vocale werken nemen een belangrijke plaats in binnen zijn oeuvre. Zo schreef hij elf Motetten, waarvan er tien voor achtstemmig dubbelkoor zijn. De uitzondering is ‘Der Herr ist König und herrlich geschmückt (psalm 93)’ dat vijfstemmig is en alleen basso continuo begeleiding heeft.

Het eerste en laatste werk op deze cd zijn voor vijf stemmen en instrumentele begeleiding met 2 hobo’s. Het Magnificat is vrij bijzonder van opzet; de vijf solisten worden begeleid door strijkers, 2 hobo’s, fagot, 2 cornetten (in ‘Deposuit potentes’) en b.c. Het geestelijke concert ‘Gott sei uns gnädig’ is gebaseerd op psalm 6.

De Suite voor theorbe is waarschijnlijk een bewerking van een klavecimbelwerk.

De vijf zangers weten precies hoe deze muziek verantwoord tot leven moet worden gebracht en zijn zich zeer bewust van de betekenis der teksten. Aan de instrumentale kant wordt voor kleur en glans gezorgd op deze welkome cd.