Padilla: Streams of tears. ‘Deus in adjutorium’; ‘Mirabilia testimonium’; ‘Stabat mater’; ‘Transfige, dulcissime Domine’; ‘Lamentatio Jeremiae a 6’; ‘Tristis est anima mea’; ‘Versa est in luctum’; ‘Missa Ave Regina’; ‘Pater peccavi’; ‘Salve regina’; ‘Ave regina caelorum’. The sixteen o.l.v. Harry Christophers. Coro COR 16059 (67’25”). 2007
De in Málaga geboren Spaanse componist Juan Gutiérrez de Padilla (ca. 1590 - 1664) begon als kapelmeester in Jérez en Cádiz maar bracht na 1622 de rest van zijn zijn leven in Mexicostad door waar hij in 1629 maestro di capilla werd van de Puebla kathedraal. Van zijn werken resteren ons zo’n 35 gewijde werken - de meeste voor dubbelkoor - en ruim tachtig villancicos.
Onder de titel Streams of tears bracht Christophers een aantal van die werken bijeen. Deze titel wijst op meest treurige, klaaglijke en overpeinzende werken.
In de luisterpraktijk valt dat erg mee want zijn muziek bezit een stralende schoonheid, die het mooist tot uiting komt in het ‘Sanctus’ van de Missa Ave Regina caelorum en het door een harp begeleide ‘Deus in adjutorium’. OOk zijn ‘Sale Regina’ en ‘Ave Regina caelorum’ behoren tot de fraaie uitschieters. Dat ‘Versa est in luctum’ een minder diepe indruk nalaat dan bij Victoria of Lobo is daarna niet zo’n gemis.
De zang van The sixteen heeft ook hier weer veel allure, een paar kleine missers daargelaten, want er wordt heel expressief gezongen en gespeeld. Wie meer van Padilla wil horen, kan bijvoorbeeld luisteren naar zijn Missa Mexicana en Missa Efo flos campi in de uitvoering van Andrew Lawrence-King (Harmonia Mundi HMU 90/7293).