Penderecki: Symfonie nr. 7 Siedem bram Jerozolimy. Iwona Hossa (s), Izabella Klosinsa (s), Agnieszka Rehlis (a), Rafal Bartminski (t), Wojtek Gierlach (bs), Slawomir Holland (spr) met het Bialystok filharmonisch koor en het Pools symfonie orkest Iuventus o.l.v. Krzystof Penderecki. DUX 0900 (63’06”). 2012
In het Engels heet de symfonie waaraan de componist uit 1996 ‘Seven gates of Jerusalem’. Het werk zet tot op zekere hoogte de lijn van de St. Lukas Passie, het Te Deum en het Poolse Requiem voort. In dit werk wordt het hoogtepunt gevormd door het derde deel, ‘De profundis’, in net vierde deel klinkt een dwingend ‘Si oblitus fuero tui, Jesusalem’ en in het vijfde deel heeft het slagwerk een belangrijk aandeel met het gebruik van tubafoons (met rubberen klokken aangeslagen buizen).
Omdat de componist zelf zijn eigen werk dirigeert, mag worden aangenomen dat de uitvoering aan zijn wensen voldoet. De solisten leveren heel mooie bijdragen, het oor had mogelijk wat homogener en gedisciplineerder kunnen zingen, maar het orkestaandeel is dan weer erg goed.
De opname is gemaakt in een nogal galmende basiliek, maar is verder globaal evenwaardig aan de versie van Kord (Wergo WER 6647-2).