Pisendel: Concerten voor orkest in G en Es; Vioolconcert in G; Fantasie voor orkest ‘Imitation des caractères de la danse’; Vioolconcert in g ‘Concerto da chiesa’. Petra Müllejans met het Freiburgs Barokorkest o.l.v. Gottfried von der Goltz. Carus 83.301 (67’05”). 1998
Johann Georg Pisendel (1687 - 1755) geldt terecht als een van de belangrijkste Duitse violisten uit de eerste helft van de achttiende eeuw. Sinds 1728 was hij als concertmeester (wat overeenkomt met de huidige titel van chefdirigent) verbonden aan de hofkapel in Dresden. In die positie ontwikkelde hij invloedrijke activiteiten als leerling van Torelli en Vivaldi, als collega van Heinichen, Hasse en Zelenka en als vriend van Bach en Telemann en als leraar van de broers Graun, Quantz en tal van andere musici.
Pisendel moet tot de eersten hebben behoord die Concerten voor orkest schreef. Met al die activiteiten stond de nu vrijwel vergeten componist destijds in het centrum van de welvarende Duitse muziekgeschiedenis. Gecomponeerd heeft hij niet eens zoveel, maar wat er van hem is, blijkt zeer de moeite waard te zijn.
Dat wordt ondubbelzinnig door barokvioliste Petra Müllejans met haar fijnzinnige, stijlvollle solobijdragen aangetoond. Op Gottfried von der Goltz kan ze bouwen als gelijkgestemde begeleidingspartner. Boeiend is vooral de Fantasie met zijn dansante momenten.