Poulenc: Pianoconcert FP. 146; Trio voor piano, hobo en fagot FP. 43; Concert champêtre in D FP. 49. Mark Bebbington met het Royal philharmonic orchestra o.l.v. Jan Latham König c.q. met John Roberts (h) en Jonathan Davies (fag). Resonus RES 10256 (72’22”). 2019
Het Pianoconcert van Poulenc is in zoverre een uitzonderlijk werk omdat het daarin niet om belangrijke thematische ontwikkelingen gaat maar om een aaneenrijging van meest vlotte thema’s en de solist hoeft daarin ook geen grote virtuoze vaardigheden te tonen, maar moet liefst zo speels mogelijk die ideetjes uitwerken, betekenis geven en duidelijk profileren. Het beginthema is meteen heel memorabel en alleen het langzame deel heeft iets meer diepgang. De algehele sfeer is er echter een van luchthartige impertinentie.
Mark Bebbington voelt die sfeer goed aan en zorgt met het attent begeleidende orkest voor een sprankelende uitvoering. Daarin evenaart hij de oude opname van Duchable (Erato ECD 88140) zowel als de nieuwe van Tharaud (LPO Live 0108).
Hij is opnieuw te horen in het Concert champêtre, dat eigenlijk voor klavecimbel is bedoeld, maar in 1948 door de componist zelf op piano werd gespeeld met het New York filharmonisch orkest o.l.v. Dimitri Mitropoulos (Dante LYS 482), dus een nieuwe pianoversie is best gerechtvaardigd.
Er was ook nog plaats voor het kwikzilveren Trio met twee blazers waarin hoboïst John Roberts en fagottist Jonathan Davies haast meer opvallen dan de pianist in een luchthartige vertolking.