Penderecki: Lukas Passion. Sarah Wegener (s), Lucas Maeachem (b), Matthew Rose (bs), Slawomir Holland (spr) met het Warschau’s Jongenskoor, het Krakau filharmonisch koor en het Montréal symfonie orkest o.l.v. Kent Nagano. BIS SACD 2287 (66'21"). 2018
Al snel na de première in 1966 van de Passio et mors domini Jesu Christi secundum Lucam van Krzystof Penderecki uit 1965 kreeg deze compositie de status van een der belangrijkste grootschalige twintigste eeuwse koorwerken. Ondanks het modernistische idioom spraken de emotionele kracht en de gloeiende kleuren daarvan een groter publiek aan en ook de critici waren enthousiast.
Als een eerbetoon aan zijn grote voorganger, die ook een Lukaspassie schreef, gebruikt de componist voortdurend het B-A-C-H motief in zijn werk en net als bij Bach is zijn werk in twee delen, omlijst door monumentale koren. Tot die grootschaligheid draagt de bezetting van een uitgebreid orkest, drie gemengde koren, een jongenskoor, drie zangers en een spreker bij.
Op 20 Juli 2018 trad het ensemble van deze opname o.l.v. Kent Nagano aan voor het openingsconcert van het Salzburg Festival. In het publiek bevonden zich de componist en Robert Suff, de producer daarvan. In hoeverre de componist tevreden was, is onbekend, maar zo te horen werd er met veel engagement gezongen en gespeeld.
Natuurlijk bestond al een aantal opnamen van Henrik Czyz (Polskie Nagrania PNCD 017), Antoni Wit (Naxos 8.557149), Marc Soustrot (MDG MDG 337.0981-2) en de componist zelf (Argo 430.328-2). We mogen aannemen dat laatstgenoemde uit 1989 de meest authentieke is en zeker is dat die van Wit de minst geslaagde is.