CD Recensies

PROKOFIEV: LIEDEREN EN ROMANCES

Prokofiev: Liederen en romances. ‘Het lelijke jonge eendje’ op. 18; Uit Gedichten van Balmont op. 23 ‘Vertrouw me’, ‘De Tovenaar’, ‘Denk aan mij’; uit Liederen van Ajmatova op. 27  nr. 1-5; ‘Mijn grijze duif zit vol verdriet’ op. 60 bis/1; ‘Anyutka’ op. 66/2; Uit Kinderliederen op. 68 ‘De Kletskous’; ‘Veld van de doden; uit Alexander Newski op. 78; ‘Het roze ochtendgloren kleurt het oosten’ op. 73/2; ‘Katerina’ uit Russische volksliederen op. 104. Margarita Gritskova (ms) en Maria Prinz (p). Naxos 8.574030 (66’58”). 2019

Dat de liederen van Prokofiev geen grote algemene bekendheid genieten, komt natuurlijk vooral door de taalbarrière. In vertaling worden ze blijkbaar nauwelijks of niet gezongen en buiten het Russische taalgebied zijn ze waarschijnlijk niet interssant genoeg. Toch lijken ze zeker niet te versmaden en wie ze alle 72 wil horen, kan sinds 1995 terecht bij de opname met vijf leden van het Kirov ensemble: sopraan Victoria Yevtodieva, mezzo Liubov Sokolova, tenor Konstantine Pluzhnikov, bariton Andrey Slavny en bas Sergei Aleksashkin met pianist Yuri Serov (Delos DE 3275).

Mezzo Margarita Gritskova koos uit dat geheel zestien voor haar bedoelde liederen uit die ze in vrijwel chronologische ontstaansvolgorde zingt en het daarmee mogelijk maakt om de stilistische ontwikkeling van de componist te volgen van een wat grillige, tamelijk afstandelijke sfeer tot een warmere, haast romantische en zeker lyrischer soort uiting. Ook zijn vroegere ironie en sarcasme maken geleidelijk plaats voor meer normaliteit en soms zelfs gevoel voor humor.

De in St. Petersburg geboren, thans aan de Weense Staatsopera verbonden Margarita Gritskova weet met de nodige affiniteit met het idioom precies wat deze liederen toekomt om deze aansprekend te laten klinken. 

‘Het lelijke jonge eendje’ is beslist geen onschuldig kinderliedje, ‘Denk aan mij’ heeft ook iets dramatisch en ‘Mijn grijze duif zit vol verdriet’ uit Lt. Kije klinkt melancholiek, Anutha heeft zwier en charme en in het snel ratelende De kletskous’ zingt ze heel trefzeker. Het Newskyfragment heeft iets duisters en van ‘Katerina’ maakt ze een briljant slot, dat haast om een toegift smeekt, maar die wordt ons helaas onthouden. 

Ze laat zich mooi begeleiden door de Bulgaarse Maris Prinz, net als in hun eerdere opname met liederen van Tchaikovsky, Rimsky-Korsakov en Rachmaninov (Naxos 8.573908).

Van de andere dames die liederen van Prokofiev opnamen, overtuigde alleen Galina Vishnevskaya evenzeer.