CD Recensies

PARRY: JUDITH OR THE REGENERATION OF MANASSEH

Parry: Judith or the regeneration of Manasseh. Sarah Fox (s., Judith), Kathryn Rudge (ms., Meshullemeth, Manassehs vrow), Toby Spence (t., Manasseh, koning van Israël), Henry Waddington (b., Hogepriester van Moloch, bode van Holofernes) met kinderkoor, het Crouch End festival koor en de London Mozart Players o.l.v. William Vann. Chandos CHSA 5268 (2 cd’s, 2u., 11’12”). 2019

Dit is de zesde opname van het oratorium Judith or the regeneration of Manasseh dat Hubert Parry (1848 - 1918) in 1888 schreef. Hubert Parry werd geboren in het revolutiejaar 1848 en stief toen W.O.I op zijn eind liep. Zijn positie als directeur van het Royal college of music in Londen van 1895 tot zijn dood en zijn professoraat in Oxford van 1900-1908 plus zijn compositie van het Engelse populaire alternatieve volkslied Jerusalem en   het kroningslied I was glad maakten hem tot lid van de gevestigde orde.

Bij de herwaardering van zijn werken blijkt dat Parry in filosofisch en musicologisch opzicht een veel complexere persoonlijkheid was dan zijn imago suggereert. Hoewel hij een agnost was, componeerde hij prachtige gewijde muziek.

Zijn oratorium Judith is gebaseerd op het Oud Testamentische verhaal van Judith die de Israëliërs redde door de vijandelijke generaal Holofernes te verleiden en vervolgens diens hoofd af te hakken. Daarvan bestaan veel schilderijen van Caravaggio tot Klimt en het leidde ook tot verschillende composities, waarvan dit er eentje is. Wie ooit een paar minuten naar Songs of praise heeft geluisterd, weet dat Parry niet ver uit de buurt was. De melodie van ‘Dear Lord and Father of mankind’ is van Parry. Van ‘Long since in Egypt’s plenteous land’ uit Judith bestaan verschillende opnamen.

Na 1889 werd Judith zelfs in Engeland nauwelijks of niet meer uitgevoerd. Nu we het werk opnieuw kunnen beluisteren, blijkt dat het een tussenvorm is tussen de koorwerken van Mendelssohn en Elgar. Met mooie momenten die royaal opwegen tegen zwakke passages, met heel genietbare melodieën, een dynamisch kooraandeel en imposante climaxen.

William Vann zorgt voor een moedige vertolking met het Crouch End festival koor, een voortreffelijk kinderkoor en de wat stug kllnkende London Mozart Players. Sarah Fox is een fraaie, moedige, resolute Judith, Toby Spence een eerder overpeinzende koning, Kathryn Rudge een zachtzinnige koningin en Henry Waddington een heel serieuze hogepriester. Operatie geslaagd, kan het oordeel luiden. Op cd heeft dit werk geen concurrentie te duchten.