CD Recensies

PALS, VAN DER: CONCERTANTE WERKEN

Van der Pals: Vioolconcert in b op. 10, Celloconcertino op. 108; Pianoconcertino op. 100. Gordan Trajkovic (v), Tobias van de Pals (vc) en Marianna Shirinyan (p) met het Helsingborg symfonie orkest o.l.v. Fredrik Burstedt. CPO CPO 555.316-2 (62’10”). 2019

Een onbekende Nederlander, een verscholen Hollandse componist, deze Leopold van der Pals? Niet helemaal. Weliswaar werd hij in 1884 geboren uit een Nederlandse vader en een Deense moeder, maar dat was in St. Petersburg. Komend uit een well to do gezin kon hij compositie studeren bij Glière in Berlijn. Verder schijnt hij gegrepen te zijn door de metamorfose gedachten van Goethe, de theosofische beweging, de ideeën van madame Blavatsky en de opvattingen van Rudolf Steiner.

Hij reisde veel en graag, verbleef in Lausanne, Berlijn, Arlesheim en stierf in Dornach, maar was schijnbaar niet in Nederland. 

Gelukkig is van die filosofische invloeden in zijn muziek (zo’n vijftig werken al voor zijn achttiende en 252 in totaal, waaronder vooral veel liederen) nauwelijks iets te merken; die hebben typisch een laatromantisch, vrij abstract karakter met vleugjes im- en expressionisme.

CPO is het label dat zich eerder over hem ontfermde met een opname van Symfonie nr. 1, die in 1909 voor het eerst door het Berlijns filharmonisch orkest werd gespeeld, Frühling, Herbst op. 14 en Wieland der Schmied op. 23, composities uit de periode 1909-1912 en opgenomen door Johannes Goritzki (CPO 555.117-2).

Het was een genoegen om naar deze composities te luisteren, zeker omdat ze heel behoorlijk op niveau zijn uitgevoerd. Tobias van der Pals is de kleinzoon van Leopold die als solist het Celloconcertino speelt. Alle waardering voor en dank aan CPO, dat deze onbekende werken aan het licht bracht en aandacht vraagt voor deze uit het oog verloren toondichter die waardevolle muziek schreef.