PISENDEL: VIOOLSONATES E.A., SCARAMUCCIA

Pisendel: Vioolsonates in e, G, a en G; Anon.: Klavecimbelsonates in D en a; Vioolsonates in a en G. Scaramuccia. Snakewood SCD 202001 (59’09”). 2020

De naam van de Duitse componist en violist Johann Georg Pisendel (1687 - 1755) zal voor de meesten alleen een naam uit de muziekgeschiedenisboeken zijn, maar hij behoorde tot de grootste virtuozen uit zijn tijd. Pisendel werd in Cadolzburg in de buurt van Neurenberg geboren, zong als koorknaap in het koor van markgraaf Georg Friedrich II van Brandenburg-Anhalt waar hij viool leerde spelen van Torelli. Zijn verdere opleiding genoot hij in Leipzig, waar hij Bach en Telemann ontmoette en met hen bevriend werd. Na een positie in Darmstadt te hebben afgewezen, nam hij een plaats in bij het hoforkest van de toekomstige koning Augustus III ban Polen in Dresden. Dat was toen een van de beste ensembles in Europa. Hij nam verdere vioollessen bij de ook aan dat orkest verbonden Heinichen, volgde die later als concertmeester op, ging met het orkest op tournee en trof Vivaldi.
Dat verklaart de Italiaanse invloed in zijn werken en omgekeerd had hij invloed op Bachs vioolwerken.
De hier opgenomen vier Sonates voor viool en b.c. tonen dat, alleen missen ze de Italiaanse zwier en bravura. Niettemin zijn de werken belangrijk voor de ontwikkeling van de latere Duitse barokstijl. De cover van deze cd heeft het over cd premières van het viertal opgenomen sonates. Dat is goed mogelijk, want Martina Graulich, Uta Petersilge en Stefano Demicheli namen Sonates in D, e, Es in a op (Carus 83.162) op, maar waren niet geheel overtuigend omdat de violiste hoorbaar moeite heeft met het materiaal. Anton Steck had zijn zaakjes beter op orde in de Sonates in D, a, e, c en g (CPO 999.982-2) die in de lijst van composities zijn vermeld.
Gelukkig zijn Javier Lupianez (v), Inéz Salinas (vc) en Patricia Vintém (kl) van Scaramuccia ook bijzonder de moeite waard met hun voordracht, ook al gaat het waarschijnlijk niet om louter cd premières.
Leuk dat ze ook aandacht besteden aan wat gelijksoortige composities van de beroemde Anonimicus.