Pasquini: La sete di Cristo. Francesca Aspromonte (s., La vergine), Francisco Fernández-Rueda (t., San Giovanni), Luca Cervoni (t., Giuseppe d’Arimatea), Mauro Borgioni (b., Nicodemo) met Concerto Romano o.l.v. Alessandro Quarta. Christophorus CHR 77398 (66’41”). 2015
In tegenstelling tot zijn vele composities voor toetsinstrumenten zijn de vocale werken van Bernardo Pasquini (1637 - 1710) slecht ontsloten. Reden te meer om deze opname van zijn oratorium La sete di Cristo (de dorst van Christus) dat werd geschreven voor de Passietijd tijdens een van de congregazioni in 1689 en voor het eerst in Modena en niet in Rome, waar de componist woonde, werd uitgevoerd.
Vooral in contrapuntisch en in melodisch opzicht is het een bijzonder werk met aparte en originele muziekdramatische oplossingen. Händel vond het belangrijk genoeg om er voordat hij naar Londen ging ideeën uit over te nemen. Ook het pulserende ritme van het verhaal dat ver uitgaat boven conventionele ‘geleerdheid’ van de tekst maakt het boeiend.
Alessandro Quarta zorgt voor een uitvoering die volkomen recht doet aan de kwaliteiten van deze muziek. Andere opnamen van dit werk schijnen niet te bestaan.