Praetorius, H.: ‘Magnificat in quarti toni’; ‘Quam pulchra es, amica mea’, ’Surge propera amica mea’, ’Tota pulchra es’; Praetorius J.: ‘Indica mihi 6’, ’Quam pulchra es a 5’, ‘Veni in hortum meum a 8’; Praetorius, M.: ‘Magnificat per omnes versus super ut re mi fa sol la’; ‘Vulnerassti cor meum’, ’Nigra sum sed formosa’, ‘O quam pulchra es’. Balthasar Neumann koor en -ensemble o.l.v. Pablo Heras-Casado. Archiv 479.452-2 (71;47”). 2014
Voor deze opname zocht dirigent Pablo Heras -Cas ado koorwerken uit van drie componisten die allen Praetorius noemden, maar in werkelijkheid anders heetten. Twee daarvan zijn verwant Hieronymus (Hamburg 1560) en zijn zoon Jacob (1586 - 1651). De bekendere Michael (1571 - 1621) was een belangrijke muziektheoreticus die bekend werd met zijn Terpsichore dansen maar die ook een veel kerkmuziek schreef.
De dirigent stelde een selectie samen van twee Magnificats en een stel Motetten, die meestal waren bestemd voor bruiloften en zijn geschreven op sensuele teksten uit het Hooglied. Jacob’s ‘Quam pulchra es’ met zijn verlangen uitstralende tekst klinkt inderdaad wel erg werelds.
De opname bevat haast iets te veel nagalm, maar de zuiver klinkende koorstemmen klinken met heldere harmonieën en transparant genoeg om ze in al hun wendingen goed te kunnen volgen. De meestal subtiele begeleiding is toevertrouwd aan een klein ensemble van strijkers, koper en orgel dat de vocale bijdragen mooi tot hun recht laat komen