CD Recensies

POULENC: MÉLODIES, COLADONATO

Poulenc: Mélodies. ‘Calligrammes’ nr. 1-7 FP. 140; ‘Poèmes de Louis Aragon’ nr. 1 en 2 FP. 122; ‘Le travail du peintre’ nr. 1-7 FP. 161; ‘Dernier poème’ FP. 163; ‘La fraicheur et le feu’ nr. 1-7 FP. 147; ‘Chansons de Garcia-Lorca’ nr. 1-3 FP. 136; ‘La courte paille’ nr. 1-7 FP. 178; ‘Les chemins de l’amour’ uit Léocadia FP. 106, Fiançailles pour rire’ nr. 1-6 FP. 101; ‘La dame de Monte-Carlo’ FP. 180. Valentina Coladonato (s) en Claudio Proietti (piano). Brilliant Classics 95814 (77’13”). 2018
 
Voor haar Poulenc recital koos de veelzijdige Italiaanse zangeres Valentina Coladonato, die in 2010 ook meezong in opname van Cavalli’s Artemisia (Glossa GCD 920918) en de Shakespeare Sonnets van Mario Castelnuovo-Tedesco (Brilliant Classics 95548) uit 2017 liederen op teksten van Louis Aragon, Federico Garcia Lorca.,Guillaume Apollinaire en Paul Eluard en een stel individuele liederen. Bewijs voor de grote verscheidenheid hoeft niet te worden geleverd en er is niet steeds voor het meest voor de hand liggende gekozen. Zelf was de componist ook goed thuis in dit repertoire. Behalve met zijn levenspartner bariton Pierre Bernac wekte hij bij voorkeur samen met mezzo Clare Croiza en sopraan Denise Duval. Net zoals bij hen weerspiegelt Valentina Coladonato haar persoonlijkheid in deze liederen die ze haar manier van betekenis voorziet.
Het is fijn dat ze daarbij in haar repertoirekeuze de platgetreden paden vermijdt.
Opvallend zijn vooral het zevental liederen uit ‘La fraicheur et le feu’ en de cyclus  
‘Le travail du peintre’ waarin een stel schilders van Picasso tot Villon wordt voorgesteld met motieven die verwant zijn met de opera ‘Dialogues des Carmelites’.
De monoloog “La dame de Monte-Carlo- heeft een bitterzoete stemming en de amusante music-hall sfeer die Poulenc ook omarmde, komt te voorschijn in ‘Les chemins de l’amour’ dat is gebaseerd op ’Léocadia’ van Jean Anouilh en werd opgedragen aan de lichte muziek zangeres Yvonne Printemps.
Afwisseling genoeg en een recital dat precies volgens Poulencs credo: ‘Mijn muziek is mijn portret’ verloopt.