Philidor: Suites voor fluit en b.c. nr. 1-6 op. 1 en op. 2 nr. 1-6. Jed Wentz (traverso) met Musica ad Rhenum. Brilliant Classics 96032 (2 cd’s, 1u., 49’ 13”). 2020
Net als de Couperins vormden de Philidors een muzikaal geslacht in Frankrijk. Dat begon met Michel Danican (ca, 1600 - 1659) en werd voortgezet met Jean (ca. 1620 - 1679), Jacques (1657 - 1708) en Pierre Dancan Philidor (1681 - 1728) als belangrijkste en meest getalenteerde. Hij speelde fluit en viool, componeerde en werd net als François Couperin en Marin Marais musicus aan het hof van Lodewijk XV in 1715.
Behalve het hier opgenomen dozijn in 1717 en 1718 in Parijs gepubliceerde Suites is op wat Marsen na nauwelijks muziek van hem overgeleverd. Hij wordt beschouwd als voorloper van Michel Blavet en Jean Daniel Braun en wordt avontuurlijker, welsprekender geacht dan Jacques Martin Hotteterre (1674 - 1763) en Michel de la Barre (ca. 1675 - 1745), o.a. omdat zijn harmonieën gedurfder zijn. In zijn keuze tussen Italiaanse en Franse stijl stond hij aan Franse zijde.
De Suites zijn deel voor 2 onbegeleide fluiten, dus zonder b.c., en deels met. In de vertolkingen van Jed Wentz en Marion Moonen, die flûte traversière spelen en waar nodig worden begeleid door Cassandra Luckhardt (vdg) en Michael Borgstede (kl) klinken ze aangenaam fris en opmonterend. Dat de instrumenten in A = 400Hz zijn gestemd geeft er een aangenaam warme ‘houterige’ klank aan. De vertolkers zorgen ook voor heel mooi door de vingers aangebracht vibrato (battement en flattemant).
Prachtig gespeelde muziek met tal van aardige verrassingen, uitgevoerd door mensen die in ‘oude muziek’ zijn gespecialiseerd.