Pevernage: Het muzikale universum van Andreas Peverigenage. ‘Benedictio et claritas’, ‘Lauda pia Dominum’, ‘Misericorde au pauvre vicieux’, ‘Las, me faut il’, ’Susanne un jour’, ‘Pater noster’, ‘Congratulamini mihi omnes’, ’Tourjours l’amant’, ‘Deux que le trait d’amour’, ‘D’estre amoureux’, ‘Cesdeux yeux bruns’, ’Si dessus voz levres’, ‘Osculetur me’, ‘La vita fugge’, ‘Quando la voce’, ‘Infinita beltà’, ‘In dolce sonno’; Van Turnhout: ‘Kyrie’ uit Missa O Maria vernans rosa; Barbé: ‘Agnus Dei’ uit Missa Missa Vecy la danse de Barbarie; Cornet: ’Tibi laus, tibi gloria’ Utopia ensemble. Ramée RAM 2006 (71’54”). 2021
Met een aardige selectie uit de chansons, motetten en madrigalen van de Antwerpse koorleider/componist Andreas Peveringage (1542 - 1591), aangevuld met wat Misdelen van zijn tijdgenoten Geert van Turnhout (1520 - 1580), Antoine Barbé (1505 - 1564) en Séverin Ciornet (1530 - 1582) geeft het Belgische ensemble Utopia hier een treffend beeld van het Vlaamse muziekleven in de zeventiende eeuw. Heel nuttig, want de componisten waren eigenheimers die in tegenstelling tot menige andere landgenoten niet voor bijscholing naar Italië gingen, maar wel gebruik maakten van Italiaanse vernieuwingen. Dat geeft ze iets heel eigens en maakt begrijpelijk dat ze door tijdgenoten op één lijn werden gesteld met Giaches de Wert, Orlando Lasso en Clemens non Papa.
De meeste stukken zijn vijfstemmig en geven aan aardige kijk in de creatieve en stilistische verscheidenheid uit die dagen.
Het Belgische Utopia ensemble, dat bestaat uit Michaela Riener (ms), Bart Uvyn (ct), Adraan de Koster (t), Lieven Termont (b) en Guilleaume Ofry (bs) is gespecialiseerd in dit soort repertoire, beschikt over mooie stemmen en zorgt dat alle vijf een gelijkwaardig aandeel hebben in de verklankingen. De klank is heel zuiver en homogeen.