CD Recensies

PURCELL: FANTAZIA'S, IN NOMINES

Purcell: Fantazias. ‘In nomine’ in g Z. 746, ‘Fantasia’s’ a 4 in in g Z. 735, Bes Z. 736, ‘Rondeau’ in Bes uit The Fairy queen Z. 629, Fantasia’s a 4 in F Z. 737, c Z. 738, ‘Chaconne Dans voor een Chinese man en vrouw’, ‘Fantasia’s a 4 in d Z. 739, ina Z. 740, ’Two in one upon a ground’, ‘Fantasia’s a 4 in e Z. 741, G Z. 742. d Z. 743, a Z. 744, a 5 in F Z. 745, a 3 in d Z. 732, in F Z.733, g Z. 734, ‘Chacony’ in g Z. 730, ‘In nomine’ a 7 in g Z. 747.  Emily Ashton (vdg), Harry Buckoke (vdg) met het Chelys gamba Consort. BIS SACD 2583 (62’38”). 2021
 
Op twintigjarige leeftijd voegde Henry Purcell (1659 - 1695) zijn veertien Fantasia’s en zijn twee In nomines toe aan het manuscript met de titel ’The works of Hen. Purcell A.D. 1680’ Ondanks zijn jeugd was hij toen al een componist van belang die muziek schreef voor de Londense theaters en die posities bekleedde aan de Westminster Abbey en het hof. Maar in tegenstelling tot zijn werken voor het theater en de kerk, waren deze Fantasieën bestemd voor speciale gelegenheden; onbekend is alleen voor welke.
De drie- tot zevenstemmige stukken hebben een wat anachronistisch karakter door het samengaat van een wat stijve oudere stijl met een vlottere nieuwe, op de dans gebaseerde stijl. Het is zelfs niet bekend wat voor soort ensemble ze moest spelen. We mogen rustig aannemen dat Purcell gamba’s voor ogen stonden. Maar de verdeling van de partijen is niet steeds in overeenstemming met de normale omvang van een gamba consort.
Achteraf is het zelfs de vraag of die Fantasia’s destijds ooit zijn uitgevoerd. In dat opzicht vertonen ze verwantschap met Bachs Kunst der Fuge op grond van hun kwaliteit en het mysterie dat ze omgeeft. Het Engelse Chelys Consort of music, gevormd door Ibi Aziz, Jenny Bullock, Kate Conway, Alison Kinder en Sam Stadlen, dat eerder werken van Michael East, John Dowland en Christopher Simpson opnam, kwijt zich op uitnemende wijze van zijn taak en geeft het begrip Fantasie mooi inhoud.