Pierné: Oratorium ‘Saint François d’Assise’, ‘L’an mil’. Jean Giraudeau (t), Lucien Lovano (bs), Bernard Demigny (b), Raymond Amade (t), Berthe Monmart (ms) met koor en orkest van de Franse omroep c.q. Jeanne de Faria (s), Freda Betti (ms), René Alix (org) met het Frans Nationaal orkest en -koor o.l.v. Jean Fournet. Solstice SOCD 2392/3 (2 cd’s, 2u., 14’27”). 1953, 1964
Gabriel Pierné (1863 - 1937) schreef zijn tweedelige oratorium met proloog Saint François d’Assise op tekst van Gabriel Nigond in 1912 en zijn driedelige Symfonisch gedicht met koor ‘L’an mil’ in 1898.
In het brede panorama van de Franse muziek uit de periode rond de eeuwwisseling van de negentiende naar de twintigste eeuw komen we bekende namen tegen die langzamerhand de status van voetnoot uit de muziekgeschiedenis zijn gaan behoren. In het geval van Pierné gaat het daarna vooral nog om de dirigent van de Parijse Concerts Colonne die hij van 1910 tot 1932 dirigeerde.
Hij toonde zich daarbij een fervente pleitbezorger van traditionele en avant-garde werken en verzorgde bijvoorbeeld de wereldpremières van Debussy’s Iberia en Stravinsky’s Vuurvogel in 1910 en van Ravels Daphnis et Chloé in 1911. Alleen dat rechtvaardigt al een plaats in de muziekgeschiedenisboeken en op wikipedia.
Maar de grote kwaliteiten van zijn eigen composities vragen ook om meer aandacht. De kleinere, kortere werken komen er ook op cd niet zo slecht af. maar voor het oratorium en het symfonisch gedicht moest worden teruggegrepen op oude mono opnamen die gelukkig nog best mooi klinken.