PIERNÉ: SUITES RAMUNTCHO EN CYDALISE ET LE CHÈVRE-PIED

Pierné: Ramuntcho, suites nr. 1 en 2, Cydalise et le chèvre-pied, suites nr. 1 en 2. Orchestra national de Lille o.l.v. Darrell Ang. Naxos 8.573609 (62’38”). 2021

De componist, dirigent en organist Gabriel Pierné (1863 - 1937) was als componist actief in heel wat genres. Een bijzonderheid vormen zijn werken voor het theater omdat ze zo fijnzinnig, bekoorlijk en kleurig zijn in de beste Franse traditie.
Ramuntcho speelt zich af in Baskenland en bevat oorspronkelijke dansvormen als de zortzico. De handeling speelt in de achttiende eeuw. Het gaat over de smokkelaar en avonturier Ramuntcho die na zijn militaire dienstplicht te hebben vervuld terugkeert naar zijn geboortedorp en tot zijn schrik vaststelt dat zijn geliefde Gracieuse inmiddels door haar moeder werd gedwongen om als novice in een klooster in te treden. Ramuntcho probeert haar nog op andere gedachten te brengen, maar vergeefs. Door de moederoverste gedwongen om tussen God en haar minnaar te kiezen, wordt de spanning te groot voor haar en ze sterft. Geen happy end dus, maar Pierné weet het verlangen, de passie en de religieuze druk goed en verbeeldingsvol in muziek te vatten.
Cydalise et le chèvre-pied is een ballet in twee aktes over een verhaal van Rémy de Gourmont. Dat gaat over een jonge faun die tijdens een wandeling stuit op de schone Cydalise en prompt verliefd op haar wordt. Later op de avond als Cydalise een door de in ballettenue aangeklede faun bekeken dans uitvoert, volgt hij haar voorbeeld en raakt Cydalise op haar beurt verliefd op de geheimzinnige danser. Maar dan grijpt Moeder Natuur in en maakt dat de faun met achterlating van zijn beminde naar zijn eigen omgeving terugkeert.
De muziek hierbij heeft een impressionistisch karakter en bevat heerlijke melodieën die vernuftig zijn georkestreerd. Darell Ang geeft beide composities de zwier en de energie die ze nodig hebben om een goede blijvende indruk te maken.