PLÜDDEMANN: BALLADES, LEGENDEN EN LIEDEREN

Plüddemann: Eine schöne Welt ist da versunken. Ballades, legendes en liederen. ‘Graf Eberhards Weißdorn’, ‘Einkehr’, ‘Aktdeutsches Minnelied’, ‘Vineta’, ‘Niels Finn’, ‘Liebeslied von Hafis’, ‘Meine Lebenszeit versteicht’, ‘Nicht mit trister Mine’, ‘Ihr verblühet, süße Rosen’, ‘Die Legende vom Hufeisen’, ‘Die Taufe’, ‘Dr. Martin Luther’, ’Sankt Peter mit der Geiss’, cyclus ‘Frau Mette’, ‘Der Glockengruß zu Breslau’, ‘Die Katzen und der Hausherr’, ‘Drie Wanderer’, ‘Loewes Herz’, ‘Ritter Kurts Brautfahrt’, ’Siegrieds Schwert’, ‘Der Sarg auf dem Maasinsel’, ‘Jung Dieterich’, ‘Die Meermaid’, ‘Venetianisches Gondellied’, ‘Don Massias’, ‘Russisches Lied‘, ‘Des Lebens Winter’, ‘Arthur Schopenhauer’, ‘Gute Nacht’, ‘Des Sängers Fluch’. Ulf Bastiein (b) en Hedayet Jonas Djettikar (p). Naxos 8.551460/1 (2 cd’s, 2u., 33’59”). 2021

De vrij jong op 43-jarige leeftijd gestorven Martin Plüddemann (1854 – 1897) was een Duitse muziekpedagoog en liederencomponist die veel bijdroeg aan het moderniseren van de ballade. Hij bewonderde Carl Loewe en trad in diens voetsporen, maar hij ontleende ook het gebruik van ‘Leitmotive’ aan Wagner. Zo trachtte hij een synthese te vinden van ballade, opera en muziekdrama. Zijn pianobegeleidingen hebben iets van orkestbegeleiding. Als teksten koos hij met veel gevoel voor smaak gedichten van Goethe, Heine, Uhland, Müller en Burns met een voorkeur voor het bovennatuurlijke, Middeleeuwse en nationalistische. Gelukkig bezat hij ook gevoel voor humor.
Zijn Balladen und Gesänge für Bariton oder Bass mit Pianoforte werden in 1893 in Neurenberg gepubliceerd.
Bariton Ulf Bástiein en pianist Hedayet Jonas Djettikar doen als vrijwel eersten op cd een greep uit deze composities want alleen van ‘Die Katzen und der Hausherr’ bestond een eerdere opname van Victor von Halem en Horst Göbel (Thorofon CTH 2040) uit 1987. Het nieuwe tweetal doet dat op een dusdanige wijze dat men niet alleen zeer tevreden kan zijn, maar ook naar meer verlangt. Goed dat weer een leemte in het romantische liedrepertoire is gevuld.