Penderecki: Vioolconcert no. 2; Bartók: Vioolsonate no. 2. Anne Sophie Mutter met resp. het Londens symfonie orkest o.l.v. Krzystof Penderecki en Lambert Orkis. DG 453.507-2 (58’01”). 1997/1995
Het tweede vioolconcert van Penderecki dateert uit 1995 en behoort tot zijn ‘getemde’ uitingen in vergelijking met zijn revolutionaire eerste composities. Het gaat hier om een 38 minuten durend ééndelig werk met als ondertitel Metamorfosen en het is opgedragen aan de soliste. De vorm is ietwat diffuus en raadselachtig, de muzikale substantie ook. Maar de toon is uitgesproken die van een directe en gepassioneerde klacht, een genre waar de Pool altijd sterk in was. De snellere passages bevatten de nodige afleidingen (ook het DSCH motief komt langs), maar er is genoeg melodieuze verscheidenheid en ritmisch contrast en het slot is ronduit prachtig. Het geheel herinnert ook aan de strengheid van zijn eerste werken en het dient gezegd: het charisma en de virtuositeit van Mutter maken de realisatie tot een geslaagde onderneming.
De aanvulling, Bartóks tweede vioolsonate slaagde ook heel mooi en verhoogt de waarde van deze cd, al zal iemand die primair in deze sonate is geïnteresseerd meer hebben aan de opnamen van Tetzlaff (Virgin 545.668-2), Faust/Boffard (Harmonia Mundi HMN 91.1702) en Kremer/Maisenberg (Teldec 0630-13597-2).