PIAZZOLLA: TANGO'S, GLORVIGEN

Piazzolla: El desbande; Buenos Aires hora cero; Tango nr. 2 uit Tango suite; Fuga y misterio; Leijia's game; Vibraphonissimo; Soledad; Anxiety uit 5 Tango sensations; Milonga del angel; Muerte del angel; Resurrection del angel. Per Arne Glorvigen (bandeon), Carrefour ensemble. NorthWest Classics NWC 205275  (53') 2002.

De nieuwe tangovorm heeft enorm veel te danken aan de klassiek geschoolde Astor Piazzolla (die bij Nadia Boulanger compositie studeerde) en die een groot aantal van de belangrijkste werken in dit genre schreef en die last but not least deze vorm tot grote hoogten van populariteit stuwde bij een breed publiek. Piazzolla's duidelijk progressieve benadering van zijn kunst was een van de belangrijkste tegengiffen tegen de bij museum curatoren heersende mentaliteit bij hoeders van de Europese traditie die achterdochtig kijken naar muziek uit andere culturen en deze meestal puristisch beschouwen als stilstaande beelden van iets vreemds en oneigenlijks.

Wanneer beroemdheden als Gidon Kremer en Yo-Yo Ma zich ook op dit genre storten, veroorzaakt dit het wat ongemakkelijke gevoel dat ze Piazzolla's werk vaak gearrangeerd en wel in een nieuwe, andere afdeling van dat museum willen onderbrengen. Dat is trouwens niets nieuws, want het gebeurde eerder met de jazz, de rembetika en de klezmer. Bij de Noorse bandeonspeler Per Arne Glorvigen, die zich eerder in dit soort repertoire positief manifesteerde op DG en Nonesuch ligt dat anders. Hij dompelde zich om te beginnen in Argentinië zelf onder in het idioom en is er inmiddels doorkneed in.

Op deze cd levert hij zijn welkome, stijlvolle bijdragen in zes van de elf nummers die daardoor een bijzonder cachet krijgen. Misschien in wat mindere mate dan een Alfredo Marcucci (Channel Classics), maar niettemin heel overtuigend en met een grote dosis emotionele intensiteit. Ook weet hij goed raad met de fijnzinnigheden die nodig zijn om de melodische nuancen van deze muziek recht te doen. In plaats van een gangbare begeleiding door strijkers horen we hier een hoogst competent marimba kwartet in actie in geslaagde eigen transcripties. Dat zorgt voor een letterlijk heel nieuw en eigen geluid dat bij de opnametechnici met hun hoogwaardige spullen in goede handen raakte.