PROKOFIEV: LIEFDE DER DRIE SINAASAPPELEN

Prokofiev: De liefde der drie sinaasappels op. 33. Mikhail Kit (koning), Evgeny Akimov (prins), Larissa Diadkova (Clarissa), Alexander Morozov (Leander), Konstantin Pluzjnikov (Truffaldino), Vassily Gerello (Pantaloon), Vladimir Vaneev (Chelio), Larissa Shevchenko (Fata morgana), Zlata Bulycheva ( Linetta), Anna Netrebko (Ninetta) e.a. met het Kirov koor en –orkest o.l.v. Valery Gergiev. Philips 462.913-2 (2 cd’s, 101’58”). 1997/8

Het gaat hier om een netjes geïntegreerde opname van twee concertante uitvoeringen met tien maanden tussenpoos van het werk in het Concertgebouw die door het NOB werd gemaakt tijdens een ‘Matinée op de vrije zaterdag’ en op Ned. 3 werd uitgezonden. Mogelijk circuleren daarvan heel wat privé bandopnamen.

Hier is nu eens sprake van een echt alternatief voor deze uitgave. We beschikten namelijk al over de toneelmatige uitvoering, in het Frans gezongen, van het ensemble van de Opéra Lyon onder Kent Nagano (Virgin 759.566-2, dvd-v ArtHaus 100.404). Frans was tenslotte de taal waarin het werk in 1920 in Chicago werd voorgesteld.

Gergiev situeert de opera terecht in de buurt van Rimsky-Korsakovs Gouden haan en Shostakovitch’ De neus en geeft er alle kleur en ironische felheid aan mee. De hoofdrollen zijn goed bezet met de narrige, ontevreden prins van tenor Akimov, de gigantische kok/bewaker van Karasev, de felle demon Farfarello van Kuznetsov, de pittige Clarissa van Diadkova en de bekoorlijke laatste prinses van Netrebko. De stemmen in de kleinere rollen voldoen door hun nogal dorre karakter minder.

Het sardonische en fantastische van de muziek komt bij Gergiev beter tot uiting dan bij Nagano, die wat meer heeft gepolijst, maar ook over de hele linie over een gelijkmatiger bezetting beschikt met Bacquier, Viala, Perraguin, le Texier, Gautier, Bastin e.a. Voordeel van die Franse opvoering is dat men hem ook op dvd-v kan bekijken. Uiteindelijk houden alle plussen en minnen elkaar ongeveer in evenwicht. De ware Prokofiev verzamelaar zal beide uitgaven wensen.