PROKOFIEV: VERLOVING IN EEN KLOOSTER

Prokofiev: De verloving in een klooster op. 86. Nikolai Gassiev (Don Jerome), Alexander Gergalov (Don Ferdinand), Anna Netrebko (Louisa), Larissa Diadkova (de duenna), Evgeny Akimov (Don Antonio), Marianna Tarassova (Clara d’Almanza) en Sergei Alexashin (Mendoza) met het Ensemble van de Kirov opera o.l.v. Valery Gergiev. Philips 462.107-2 (3 cd’s, 153’27”). 1997

De verloving in een klooster is een komische opera, gebaseerd op Sheridans toneelstuk The duenna en bezit alle ingrediënten van een opera buffa: geheime gelieven, een grappige oude vader die de heldin onder druk zet, een rijke kandidaat echtgenoot enzovoorts. In muzikaal opzicht een kolfje naar Prokofievs hand. en een mooie voorloper van ’s componisten, nog lyrischer laatste meesterwerk in het operagenre, Oorlog en vrede.

Zoals dat wel vaker gaat, tijdenlang hoorden we niets van het werk en dan vrijwel ineens verschijnen er gelijktijdig twee opnamen van. De andere (hier onbekende) is van het Bolshoi ensemble onder Alexander Lazarev (Melodiya 74321-60318-2) en heeft het voordeel op 2 plaatjes te zijn uitgebracht.

Zoals te verwachten na de al in een Rimsky-Korsakov- en Prokofiev reeks opera’s uit Sint Petersburg is ook hier weer het interpretatieve niveau heel hoog. Het gaat op nieuw om een ‘live’ opname met vermoedelijk achteraf aangebrachte correcties. Het betekent bijgeluiden en een wisselende balans, maar ook extra spanning en continuïteit. Op zichzelf past de vrij intiem aandoende akoestische ambiance wel goed bij de kleinschalige handeling. De uitblinkster is hier gelukkig de hoofdrolspeelster Anna Netrebko als Louise. De manlijke solisten hebben aantrekkelijke, vrij lichte stemmen en er is een welkom contrast tussen de buffo Don Jerome (Nikolai Gassiev) en de vedergewicht Don Antonio (Evgeny Akimov). Gelukkig worden bij dit over de hele linie geslaagde geheel tekstboek met vertalingen geleverd (bij Melodiya niet).