CD Recensies

POULENC: MIS, A CAPPELLA KOORWERKEN

Poulenc: Mis in G; 7 Chansons; Un soir de neige; figure humaine. Zweeds omroepkoor o.l.v. Peter Dijkstra. Channel Classics CCS SA 31411 (61’40”). 2011

 

Poulencs a cappella koorwerken zijn heel verraderlijk; het ene moment denk je in de wereld van Jannequin of Passereau te zijn, het volgende bevind je jezelf in getande, bijna atonale melodiek en harmoniek. De contrasten zijn vaak abrupt.

Pierre Bernac noteerde ooit: “Vanaf onze eerste ontmoeting voelde Poulenc zich sterk aangetrokken tot de dichter Paul Eluard”. Op twee na zijn de zeven Chansons uit 1936 op tekst van Eluard. De 7 Chansons waren een van Poulencs eerste grootschalige werken en de gedichten, bij toerbeurt surrealistisch en erotisch inspireerden hem tot een een glinsterend subtiel en complex geheel.

Figure humaine uit 1943 wordt vrij algemeen beschouwd als de mogelijk volmaakte compositie van Poulenc. De gedichten van Eluard circuleerden anoniem gedurende de Duitse bezetting van Frankrijk en de climax die ‘Liberté’ brengt, is een van de mooiste en weinige toespelingen van de componist op W.O. II.

Un soir de neige uit 1944 werd in december van dat jaar dus niet zolang na de bevrijding van grote delen van West Europa geschreven toen de oorlog elders nog in grote hevigheid verder woedde. Hier gaat het om een beschouwelijke kamercantate.

In de uitvoering van de Mis uit 1937 treft vooral de prachtige uitwerking van het ‘doucement joyeux’ uit het Sanctus. Deze muziek in Stockholm laten uitvoeren, lijkt uilen naar Athene dragen, maar wie de geweldige kwaliteit van Zweedse (en Baltische) koren kent – denk terug aan Erik Erkison – weet dat je met een goede taalcoach waarschijnlijk niet gauw betere vertolkers vindt. En zo is het. De heldere dictie is bewonderenswaardig, de balans is ideaal en de opname laat geen wens onvervuld. Een optimaal resultaat. Interessant dat ook die andere Nederlandse koordirigent, Daniel Reuss in Berlijn ongeveer vergelijkbaar mooie resultaten bereikte in dit niet zo eenvoudige repertoire (Harmonia Mundi HMC 90.1872). Maar Dijkstra heeft een streepje voor.