CD Recensies

PORPORA: ARIA'S VOOR FARINELLI

Porpora: ‘Mira in cielo’ uit Arianna e Teseo; ‘Se pietoso il tuo labbro’ uit Semiramide regina dell’Assiria; ‘Placidetti zefiretti’, ‘Alto Giove’; ‘Nell’attendere il mio bene’ uit Polifemo; ‘La gioia ch’lo sento’ uit Mitridate; ‘Le limpi’onde’; Nel già bramoso petto’ uit Ifigenia in Aulide; ‘Dall’amor più sventurato’; Sente del mio martor’ uit Orfeo. Philippe Jaroussky (ct) en Cecilia Bartoli (ms) met het Orchestra barocca di Venezia o.l.v. Andrea Marcon. Erato 50999-9341302-2 (70’11”). 2012

Wie dacht dat Erato destijds een stille dood was gestorven, leert hier dat het label een wederopstanding beleeft met een cd nummer dat in zijn lengte merkwaardig, maar hooggestemd lijkt. Ook merkwaardig is dat zowel Jaroussky als Bartoli een gemakkelijke overstap van hun labels Decca en Naïve naar het Franse en blijkt dat Jaroussky met Julia Lezhneva ook al een Pergolesi opname met het Stabat mater, Laudate pueri Dominum en Confitebor tibi, Domini maakte (319147-2).

De uitdaging hier is vooral voor Jaroussky groot, immers het programma wordt aangeboden onder de titel “JAROUSSKY FARINELLI” met in kleinere letters daaronder “Porpora aria’s” en een slechts terloopse vermelding van Bartoli.

Hoe de stem van castraat Farinelli echt heeft geklonken, zullen we nooit ervaren, maar deze opname brengt hoe dan ook de enorme talenten van Porpora en Jaroussky aan het licht. Eigenlijk is het verbluffend wat hier ten gehore wordt gebracht. Niet alleen wat de stemmiddelen en de klank betreft, maar ook que virtuositeit in het snelle passagewerk en niet minder in de fraaie langzame aria’s. Het materiaal stamt uit de tijd dat Porpora en Farinelli aan de Opera for the nobilty in Londen waren verbonden (1734/36). De inbreng van Bartoli is beperkt tot een paar liefdesduetten. Het Venetiaanse ensemble zorgt voor heel stimulerende begeleidingen.