Panufnik, A.: Heroïsche ouverture; Landscape; Symfonieën nr. 3 Sinfonia sacra en 5 Sinfonia di sfere. Tampere filharmonisch orkest o.l.v. John Storgårds. Ondine ODE 1105-5 (75’27”). 2006
Panufnik, A.: Symfonie nr.3 Sinfonia Sacra; Arbor cosmica. Resp. Concertgebouworkest o.l.v. Andrzej Panufnik en New York kamersymfonie o.l.v. Andrzej Panufnik. Nonesuch 7559-79228-2 (60’27”). 1987/8
De muziek van de Pools/Britse componist Andrzej Panufnik (1914-1991) verdient het om grondig en bij herhaling te worden beluisterd. Pas dan geven zich de onder het oppervlak verborgen geheimen prijs. Neem de op een patriottisch Pools lied gebaseerde Heroïsche ouverture uit 1952 die in 1969 werd herzien. Hoewel het werk na W.O. II ontstond kan het bedoeld zijn als een herinnering aan onderdrukking, maar ook aan een blijk van hoop in onzekere tijden.
Op nr. 10 na dragen alle symfonieën van Panufnik bijnamen. Nummer 3, de markante tweedelige Sinfonia sacra – blijkbaar de populairste van deze componist - is uit 1963, nr. 5, de Sinfonia di sfere uit 1975. De componist toonde duidelijk een grote interesse voor wiskunde en het heelal. Dat leidde tot fascinerende muziek die vaak een meerlaags karakter heeft. Dat geldt ook voor het twaalfdelige Arbor cosmica als laat werk uit 1983.
Panufnik leidde verschillende opnamen van eigen werk, opvallend genoeg ook ooit in Amsterdam. De omroepopname en het orkestspel doen zijn werk alle recht.
Maar dat John Storgårds zich grondiger en langduriger met deze materie bezighield, is goed hoorbaar in zijn bezielde vertolkingen die uiterste precisie koppelen aan genuanceerde realisatie. Ook klinkt de Ondine opname een stuk beter.