Riley: The walrus in memoriam; The heaven ladder boek 7; Adams: China gates; Phrygian gates. Gloria Cheng. Telarc CD 80513 (68’07”). 1995
De vijf stukken die deel uitmaken van Riley’s The heaven ladder werden in 1994 geschreven en vertegenwoordigen het afscheid van zijn aleatorisch improviserende stijl in de richting van ‘op papier genoteerde’ muziek. Het jazz element is gebleven en is het beste geïnterpoleerd in het derde deel, het polyfonische ‘Ragtempus fugatum’. ‘Venus in ‘94’ is een bizarre wals-scherzo en de ‘Fandango on the heavenly ladder’ (het langste deel) combineert op intrigerende manier melancholie met energie. De drie thema’s worden daarna opnieuw onderzocht en geëxploreerd in ‘Simone’s lullaby’. Dat bestaat uit een reeks variaties in een voortdurend pianissimo en is opgedragen aan de net geboren kleindochter.
The walrus in memoriam is eigenlijk een bijna 7,5 durende geestige toegift die eigenlijk was bedoeld als in memoriam voor John Lennon.
De aanvullingen bestaan uit het korte China gates en het veel uitgebreidere Phrygian gates van John Adams, werken uit de vroege jaren zeventig die duidelijk zijn stempel dragen.
De uitvoeringen door Gloria Cheng zijn meer dan afdoende en zelfs heel overtuigend. Ze toont zich heel gevoelig voor de eclectische, maar ook heel persoonlijke pianistische uitstapjes van Riley. De heel fraai klinkende cd is van groot belang voor iedereen die is geïnteresseerd in de manier waarop het minimalisme zich ontwikkelde.