RAAFF, DE: WAITING FOR MISS MONROE

Raaff, de: Waiting for miss Monroe. Laura Aikin (Marilyn Monroe), Dale Duesing (Fox), Helena Rasker (Paula), David DQ Lee (Whitey), Maria Kowan (Eve), Alain Colombe (Clark Gabriel), Tom Randle (Hoe DiMaggio), John Tessier (Jack, JFK), Daniel Belcher (Bobby RFK) en Hendrickje van Kerckhove (Norma Jeane) met het Nederlands kamerorkest o.l.v. Steven Sloane. Challenge CC 72685 (2 cd’s, 1u. 57’31”). 2012

Tijdens het Holland Festival 2012 nam de bijna twee uur durende volwaardige opera Waiting for miss Monroe op libretto van Janine Brogt en in de regie van Lotte de Beer een belangrijke plaats in. Gelukkig is van het werk meteen een zaalopname gemaakt. Een dvd opname was profijtelijker geweest voor de luisteraar die toen niet bij een van de voorstellingen aanwezig was, want alleen auditief vallen de zwakke punten van het werk meer op.

In drie aktes worden dramatische momenten uit de laatste maanden van de beroemde ster verbeeld: een werkdag op de set van Somethin’s gotta give met studiochef Fox, grimeur Whitey en coach Paula. Op de hoofpersoon na blijven het bordpapieren figuren en dat kan niet alleen aan de zanger/acteurs liggen.

De tweede akte is een momentopname van ‘Birthday’: Monroe moet op het toneel een liedje zingen voor John F. Kennedy, maar is zo versuft door drank en pillen dat ze volkomen faalt. Die scène wordt gevolgd door een dagdroom of een nachtmerrie naar keus over wanhoop, liefde, aanranding en vaderfiguren.

De derde akte, ‘Sterfdag’ munt uit door het toneelbeeld, maar is dramatisch vrij slecht qua handeling en tekst.

Nogmaals: aan de meeste zangers ligt het niet dat het werk niet beklijft. Het is hen niet gemakkelijk gemaakt door de componist die hen opzadelde met heel wat ongenaakbare melodieën. Uitblinkster is gelukkig Laura Aikin in de titelrol die zich met groot elan door de verschillende moeilijke momenten heen slaat. Van de ‘Birthday’ scène maakt ze een hoogtepunt. Ook Helena Rasker levert  als Paula een fraaie bijdrage. Nogal teleurstellend daarentegen in de rol van Fox is de anders zo goede Dale Duesing. De overige rollen zijn adequaat bezet.

Zo lijkt dit vooral een uitgave die nuttig is voor de bezoekers van een der opvoeringen destijds als herinnering. Goed dat het werk is gedocumenteerd, maar dat is het verder wel. Handicap van de ‘live’ opname is nog wel dat het gezongene vrij slecht verstaanbaar is, gelukkig klinkt de orkestinbreng wel heel redelijk.