CD Recensies

RESPIGHI: PIANOCONCERT; CONCERO IN MODO MISOLIDIO; CONCERTO A CINQUE E.A.

Respighi:  Pianoconcert in a; Toccata; Fantasia slava. Konstantin Scherbakov met het Slowaaks omroeporkest o.l.v. Howard Griffiths. Naxos 8.553207 (51’04”). 1994

 

Respighi: Concerto in modo misolidio; Concert voor hobo, trompet, viool, contrabas en strijkorkest Concerto a cinque. Resp. Konstantin Scherbakov (p) met het Slowaaks omroeporkest o.l.v. Howard Griffiths en Cappella Istropolitana o.l.v. Ewald Danel. Naxos 8.553366 (61’02”)/ 1996

 

Op dit tweetal goedkope cd’s is de essentie van Respighi’s werken voor piano en orkest bijeengebracht. Het Pianoconcert is een vroeg, breed opgezet werk uit 1902 waarin in menige passage duidelijk de invloed van Liszt, Tchaikovsky, Grieg en Rachmaninov te herkennen is. Het werk werd geschreven in de periode dat de componist als altviolist in St. Petersburg werkte.

Het Concerto in modo misolidio (in de mixolydische toonaard) is een compositie uit 1925 die door de componist achter de vleugel en Willem Mengelberg op de bok van het New York filharmonisch orkest ten doop werd gehouden. Een erg geïnspireerde indruk maakt het ondanks alle virtuoze vertoon niet. De vrij uitgebreide modale, neo-barokke Toccata voor piano en orkest (1928) is een heel wat beter werk, de Fantasia slava  als een licht Russisch getinte volksdans van Smetana (1902) eveneens. 

Een echte bijzonderheid is het Concerto a cinque (1933), vooral door het erg heterogene solisten gezelschap. Het is een inventief en kostelijk stuk.

Wat de toegewijd en genuanceerd spelende Scherbakov en zijn begeleiders laten horen overtreft Geoffrey Tozer (Chandos CHAN 9285) in interpretatief opzicht een stuk, alleen klinkt de Engelse opname beter, al klinkt de vleugel daar wat op de achtergrond.