CD Recensies

ROLLE: MATTHÄUS PASSION

Rolle: Matthäus Passion. Ana-Marija Brkic (s), Sophie Harmsen (a), Georg Poplutz (t), Joachim Streckfuß (t), Thilo Dahlmann (bs), Raimonds Spogis (bs) met de Kölner Akademie o.l.v. Michael Alexander Willens. CPO 555.046-2 (2 cd’s, 1u. 39’07”). 2015

 

Van de ontelbaar velen die jaar in jaar uit naar de Matthäus Passion van Bach gaan of er via radio, tv of cd naar luisteren, zal een aantel wel weten dat niet alleen Telemann een Matthäus componeerde, maar dat ook Carl Philipp Emanuel Bach (Orf 316), Johann Valentin Meder (Forte FD 0006/2), Johann Theile (Harmonia Mundi HMA 195.1159) en Georg Philipp Telemann (Christophorus CHE 0150-2) hun bijdragen op dit gebied leverden is al minder bekend.

En nu duikt ineens ook ineens Johann Heinrich Rolle (1718-1785) met zo’n oratorium op. Ingewijden kenden misschien wel zijn Weihnachtsoratorium (CPO 999.514-2). Rolle behoorde tot de generatie van de oudere Bachzonen en een groep getalenteerde componisten en instrumentalisten die posities hadden aan het hof van Frederik de Grote in Potsdam. Hij was ook enige  tijd in Magdeburg werkzaam.In zijn tijd werd hij het meest gewaardeerd voor zijn oratoria, hoewel die roem na zijn dood al snel doofde.

Rolle ging voor zijn muzikale illustratie van het passieverhaal van andere premissen uit dan Bach. Hij koos voor het Matthäus evangelie in de vertaling van Luther, hoofdstuk 26, vers 30 tot het einde van hoofdstuk 27, is bondiger (na ruim anderhalf uur klaar), zijn aria’s zijn korter en nhij slaat het Laatste Avondmaal over. Hij begint met de voorspelling van Petrus.

Na het verwachtingsvolle beginkoor, zingt de sopraan als allegorische figuur uit het Hooglied eerst een recitatief en een aria voordat de evangelist het woord neemt. Wat verder opvalt, is, dat de rol van Christus minder serieus en onderrichtend is dan bij Bach (menselijker dus eigenlijk).

Het hele werk is doortrokken van Empfindsamkeit. Alexander Willens houdt de uitvoering klein wat de koor- en orkestbezetting betreft. Ook de zangers, voorop de dames Ana-Marija Brkic en Sophie Harmsen, de tenor Georg Popluz (evangelist) en Thilo Dahlmann (Christus) leveren heel mooie prestaties. De troostrijke boodschap van het werk komt zo goed over. 

Het moge duidelijk zijn: dit is een waardevolle aanwinst op Matthäusgebied. Zeker het proberen waard dus.