Rota: Variaties en fuga over de naam B-A-C-H nr. 1-14; Préludes nr. 1-15; Valzer; Ippoloto gioca; Per bambini nr. 1-7; Fantasie in G Christian Seibert. CPO 555.019-2 (70’21”). 2012
Zoals dat ook het geval is bij andere componisten van filmmuziek, zoals Rósza, zijn de talloze als serieus te beschouwen werken van Nino Rota – symfonieën, concerten, oratoria, balletten opera’s – de onderhoudende Italiaanse strohoed en Twee verlegen mensen – bewust of onbewust altijd nogal over het hoofd gezien.
Diepzinnigheid kan Rota nooit worden aangewreven en een avant gardist was hij evenmin, maar door zich te concentreren op met groot vakmanschap geschreven, direct toegankelijke muziek verrichtte hij ook goed werk. Soms klinkt het wat gemakzuchtig, maar het is meestal treffend, soms avontuurlijk en verfrissend helder.
De Duitse pianist Christian Seibert maakt hier een aardige keuze uit de pianowerken van Rota. Deze werken stammen uit verschillende scheppingsperiodes. Het oudst is Ippolito gioco (1930), dan komen de Bachvariaties (1950), daarna volgen de Préludes (1966) en tot slot de zeven moeilijke stukken voor kinderen (1972).
Veeleisend om uit te voeren en er vervolgens alle recht te doen, zijn deze werken niet. Mede daarom kan de opname van Seibert verdiend het predikaat ‘zeer goed’ meekrijgen.
Een tip nog: wie vervolgens een goede selectie uit Rota’s kamermuziek wil horen, moet zeker de tijdens het Lockenhaus Festival 1996 gemaakte opname met Gidon Kremer, het Hagen kwartet, Sharon Bezaly, Heinz Holliger, Elmar Schmid, Klaus Thunemann, Gérard Caussé, Maria Graf, Oleg Maisenberg e.a. op BIS CD 870 beluisteren.